Sig nej tak

Interview med Anders Bay Holm, arkitekt MAA og kreativ direktør hos Kant Arkitekter

Hvad betragter du som det største problem ved konkurrencebetingelserne?
Det er den dårlige økonomi, der er ved at deltage i en konkurrence som tegnestue, uanset om det er en totalenterprise-konkurrence eller noget andet.

En tegnestue bruger som tommelfingerregel 100.000 pr. A0 planche, de skal aflevere. Og man skal typisk aflevere 4 plancher. Det er 400.000 kr. Og man får typisk omkring 100.00,- i vederlag i totalentreprisekonkurrencer. Det betyder, at hvis man ikke vinder omkring hver 3. konkurrence, så har man underskud, og det er de færreste arkitektvirksomheder, der kan holde til det i længden.

Hvad kan Arkitektforeningen gøre for at forhindre urimelige konkurrencebetingelser?
Det kunne være interessant, hvis Arkitektforeningen eller Danske Ark kunne kontakte konkurrenceudbyderen, på samme måde som blev gjort for nylig i konkurrencen om Roskilde Tekniske skole, hvor det lykkedes at få lavet konditionerne om.

En anden måde er, at de store tegnestuer går forrest. De har vægt bag ordene. Så skal vi mindre tegnestuer nok følge trop. Og hvis man kunne gøre det via en forening, så en enkelt tegnestue ikke fremstår som et brokkehoved, så ville det hjælpe meget. Arkitektforeningen bør brokke sig på vores vegne.

Hvad kan tegnestuerne selv gøre?
De kan sige fra. De mindste tegnestuer er dem, der har sværest ved at sige nej, da de har sværere ved at blive prækvalificerede. Derfor håber jeg, de store tegnestuer tager initiativet, for så tror jeg at de mindre tegnestuer slutter op. Det vil vi gøre.