Arkitekturens Dag

Kom med på programmet
 Arkitekturens Dag, mandag den 2. oktober 2017

Planlægningen af Arkitekturens Dag er i fuld gang landet over. Kommuner, foreninger, institutioner og virksomheder sætter fokus på arkitekturen på Arkitekturens Dag.

I kan stadig nå at komme med i programmet med et arrangement, der henvender sig til såvel arkitekter og arkitekturinteresserede.

I  Danmark har vi i år sat temaet frit. Intet er for stort, intet er for småt. Det eneste krav er, at arrangementerne har fokus på vores omgivelser; bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

UIA (den internationale Arkitektforening) arbejder i år med temaet Climate Change Action! som blandt andet Arkitektforeningens formand Natalie Mossin har været med til at formulere. I kan fx vælge at følge UIÀ eller bruge jeres helt eget tema. Det skønne ved arkitektur er jo netop, at den kommer os alle sammen ved - vi møder den hver evigt eneste dag på hvert eneste gadehjørne - og skulle en så hverdagslig grundoplevelse for én gangs skyld ikke have lov selv at bestemme.

Vores oprigtige håb er, at programmet vil komme til at stritte i alle retninger og køre på både den helt store klinge og fortabe sig i detaljerne.

Vi ser frem til at afsøge grænserne for arkitekturen og fejre Arkitektures Dag i frihed sammen med alle de deltagende arrangører og hele Danmark.

Fakta
Alle kan bidrage med en begivenhed til programmet til Arkitekturens Dag. Det kan fx være i form af åben tegnestue eller virksomhed, præsentation af projekt, udstilling, byvandring, foredrag, filmvisning – eller noget helt andet. Det eneste krav er, at det har fokus på vores omgivelser; bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

Alle arrangører af events på Arkitekturens Dag får omtale på arkitektforeningen.dk og i det landsdækkende pressemateriale vedrørende dagen.

Hvis du vil have dit arrangement med i pressematerialet, skal vi have det senest den 1. september 2017.
Send det til Cecilie Frydenlund Nielsen på cn@arkitektforeningen.dk
Arkitektforeningen er tovholder, når tegnestuer, kommuner, institutioner og skoler fejrer arkitekternes internationale kampdag med events, foredrag, udstillinger og meget mere. Sammen sætter vi den 2. oktober fokus på arkitekters arbejde.

Logo
Download Arkitekturens Dag logo her  til tryk af egne plakater og flyers, til lokale annoncer samt brevpapir til pressemeddelelser.

Formålet med dagen
Formålet med Arkitekturens dag er at vise omverdenen, hvad danske arkitekter laver, hvad arkitekternes kompetencer kan bruges til, og hvad arkitektur handler om. Danske arkitekter har en unik forståelse for brugerinddragelse, helhedstænkning og funktionalitet og over hele verden er dansk arkitektur kendt for sin evne til at kombinere innovative og menneskeligt værdiskabende løsninger.

Dagen er for alle, både børn og voksne, så gå på opdagelse i programmet, der løbende uploades på denne side.

Sæt pris på arkitekturen!
Arkitektforeningen opfordrer kommuner til at uddele bygningspræmieringer på Arkitekturens Dag.

Læs om Arkitekturens Dag 2016

Læs om Arkitekturens Dag 2015