Program for Arkitekturens Dag 2015

Hvordan kan arkitekter være med til at tænke nye løsninger for at udnytte de sparsomme ressourcer bedre? Og hvordan kan vi designe processer, som sikrer de bedste vilkår for fælles forbrug? Arkitekturens Dag 1. oktober 2015 handler om "at skabe ved at dele".

Arkitektforeningen er tovholder, når tegnestuer, kommuner, institutioner og skoler fejrer arkitekternes internationale kampdag med events, foredrag, udstillinger og meget mere.

Se hvad der sker på øerne og i Jylland

Se hvad der sker i København, Sjælland og  på Bornholm

Årets tema
Deleøkonomi er overalt for tiden, og organiseret udveksling af private hjem, biler, aftensmåltider og serviceydelser udfordrer den etablerede markedsdagsorden. Deleøkonomien er født ud af finans- og ressourcekrise og handler langt hen ad vejen om, hvordan vi kan genbruge mere og finde nye måder at skabe og forbruge i fællesskab.

Læs mere om deleøkonomi her

Arkitekterne kan gøre en forskel
Arkitekternes indsigt og viden om materialer og adfærdsmønstre kan gøre en væsentlig forskel og sikre at samfundet bliver bedre til at udnytte de begrænsede ressourcer. Det handler om cirkulær økonomi og deleøkonomi, som hvordan man kan planlægge og designe byer, bygninger, produkter og ting, så materialerne i dem ikke taber værdi, men kan bruges igen og igen.

Der skal tænkes i holdbarhed, i genanvendelse og i affaldshåndtering og der skal tænkes i, hvordan vi kan skabe muligheder for at det bliver lettere at låne, bytte og leje hinandens fysiske ejendele.

Eksisterende fælleskaber skal udfordres for at der kan skabes nye fællesskaber, nye markedspladser, der kan medvirke til at opnå det overordnede mål om at reducere forbruget af vores sparsomme ressourcer og give flere mennesker mulighed for at deltage i forskellige former for fællesskaber.

Formålet med Arkitekturens Dag er at vise omverdenen, hvad arkitektur handler om, hvad arkitekter laver, og hvad arkitekters kompetencer kan bruges til. Danske arkitekter har en unik forståelse for brugerinddragelse, helhedstænkning og funktionalitet og en evne til at kombinere innovative og menneskeligt værdiskabende løsninger. Arkitekturens Dag er for alle.