Sådan kommer du i gang

Herunder kan du læse svar på de mest almindelige spørgsmål til arkitektforeningen.dk's netværkssider

OM LOGIN:

Hvordan logger jeg mig ind på netværkssiden?

OM OPTAGELSE I / UDMELDELSE AF NETVÆRK:
Hvordan bliver jeg medlem af et netværk?

Hvordan melder jeg mig ud af et netværk?

Kan jeg blive medlem af et netværk, hvis jeg ikke er medlem af Arkitektforeningen?

OM MAILS:
Hvordan får jeg nyheder fra netværkene, jeg er tilmeldt?

OM NETVÆRKSTYPER OG START AF NYT NETVÆRK:
Er der forskellige typer netværk?

Kan jeg selv oprette et netværk?

Hvordan tilføjer man nye medlemmer til et netværk som administrator?

Hvordan fjerner man medlemmer fra et netværk, eller fratager dem administrationsrettigheder?

OM AT OPRETTE INDHOLD I NETVÆRK:
Hvordan opretter jeg et indlæg?

Hvordan opretter jeg et arrangement i netværkskalenderen?

Hvordan redigerer / sletter jeg et arrangement?

Hvordan tilmelder jeg mig et arrangement?

Hvordan lægger jeg billeder ud på netværket?

Hvordan redigerer / sletter jeg billeder i et album?

Hvordan lægger jeg en fil på netværket?

Hvordan redigerer / sletter jeg en fil?

Hvordan opretter jeg et link?

Hvordan redigerer / sletter jeg et link?

OM REDIGERING AF PROFIL:

Hvad er en brugerprofil?

Hvordan ændrer jeg mine stamdata?

Hvordan ændrer jeg mine profiloplysninger?

Hvilken størrelse billede kan jeg uploade?

Hvad kan jeg bruge funktionen ANBEFAL til?

Hvordan opretter jeg en relation til et andet medlem?

OM LOGIN:

Hvordan logger jeg mig ind på netværkssiden?

Klik på LOG IND øverst på arkitektforeningen.dk og angiv brugernavn og adgangskode. Kender du brugernavnet (din e-mailadresse), men ikke adgangskoden, kan du få den tilsendt ved at klikke på ”Du kan få tilsendt din adgangskode ved at klikke her”

Kender du hverken brugernavn og adgangskode kan du kontakte Charlotte Gade, chg@arkitektforeningen.dk, T: 30 85 90 17 eller mail@arkitektforeningen.dk, T: 30 85 90 00.

OM OPTAGELSE I / UDMELDELSE AF NETVÆRK:

Hvordan bliver jeg medlem af et netværk?

• • Log ind på hjemmesiden med dit brugernavn og adgangskode

• • Klik på fanebladet NETVÆRK eller øverst på MINE NETVÆRK

• • Find det ønskede netværk i listerne – husk at klikke på ’Næste’, for at se    dem alle. De kan evt. sorteres alfabetisk

• • Klik på det ønskede netværk, så du kommer ind på netværkets forside.    Her kan du klikke på TILMELD MIG NETVÆRKET/ ANSØG OM    MEDLEMSKAB, afhængigt af om det er et åbent netværk, hvor du bare    tilmelder dig eller et lukket netværk, hvor du anmoder administratoren    om deltagelse

• • Nu får du enten en besked om, at du er blevet medlem eller at dit    medlemskab skal godkendes af netværkets administrator. Du får en    mail, når administratoren har godkendt din anmodning.

Hvordan melder jeg mig ud af et netværk?

• • Log ind på hjemmesiden med dit brugernavn og adgangskode

• • Klik på fanebladet NETVÆRK eller øverst på MINE NETVÆRK

• • Find det ønskede netværk i listerne

• • Klik på FORLAD NETVÆRKET

Ja, men det kræver, at du inviteres af en af de brugere, der administrerer netværket. Administratoren af netværket skal desuden kontakte sekretariatet, Charlotte Gade, chg@arkitektforeningen.dk, som opretter brugeren.

OM MAILS:

Hvordan får jeg nyheder fra netværkene, jeg er tilmeldt?

Du får automatisk mails om netværksnyhederne, med mindre du har slået det fra under din personlige profil. Under din personlige profil kan du angive hvilken type af mails du vil modtage samt frekvensen af dem.

OM NETVÆRKSTYPER OG START AF NYT NETVÆRK:

Er der forskellige typer netværk?

Ja, de faglige netværk er opdelt i flg. typer:

Åbent netværk
Netværkets indhold kan ses af alle. Alle medlemmer i Arkitektforeningen kan melde sig ind. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen kan man inviteres af de, der administrerer netværket.

Medlemsnetværk
Netværkets indhold er kun for medlemmer. Alle medlemmer i Arkitektforeningen kan melde sig ind. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen, kan man ikke deltage.

Lukket netværk, hvor medlemmer kan anmode om at deltage
Netværkets indhold kan kun ses af de, der er meldt ind i netværket og godkendt af netværkets administratorer. Netværkets beskrivelse er synlig, så medlemmer kan anmode om at deltage. Er man ikke medlem af Arkitektforeningen, skal man inviteres af en administrator.

Lukket netværk, som kun kan ses af inviterede brugere
Netværkets indhold kan kun ses af de brugere, som er inviteret ind i netværket af netværkets administratorer.

Kan jeg selv oprette et netværk?

Ja, du kan selv oprette et fagligt netværk, hvis du er medlem af Arkitektforeningen. Når du opretter et fagligt netværk, bliver du automatisk administrator af det. Hvis du beslutter, at man skal anmode om at blive medlem, eller at medlemmerne skal inviteres ind i netværket, er det dig, der håndterer medlemskabsanmodningerne, i modsætning til de åbne netværk, hvor man blot tilmelder sig.

• • Log ind på hjemmesiden

• • Klik på MINE NETVÆRK øverst på siden

• • Klik på OPRET ET FAGLIGT NETVÆRK i venstremenuen

• • Udfyld formularen – felter markeret med rødt, skal udfyldes.

• Hvis du undervejs fortryder, kan du blot klikke dig væk fra oprettelsesformularen ved at klikke på MINE NETVÆRK øverst på siden.

Hvordan tilføjer man nye medlemmer til et netværk som administrator?
    Hvis du efter at have oprettet et netværk vil tilføje et eller flere medlemmer til gruppen, kan dette lade sig gøre under forudsætning af, at de ønskede medlemmer er MAAere eller andre, der har en særlig faglig rolle at spille i gruppen. Vær dog opmærksom på, at ikke-MAAere kun har adgang til den specifikke gruppe.

• • Find den ønskede netværksgruppe.

• • Klik på ADMINISTRER NETVÆRK i venstremenuen

• • Klik på TILFØJ MEDLEMMER

• • Skriv navnet på det medlem, du ønsker at invitere

• • Gentag med alle de personer du ønsker tilføjet

• • Til sidst klikkes på TILFØJ og FORTSÆT og en liste med alle medlemmer    i gruppen vises nu

Som administrator kan du fjerne medlemmer fra et netværk eller fratage dem administrator rettigheder.

• • Find den ønskede netværksgruppe.

• • Klik på ADMINISTRER NETVÆRK i venstremenuen.

• • Under fanen ”Rediger”, vises alle medlemmer af gruppen.

• • Hvis medlemskab af gruppen ønskes slettet, klikkes ”Ophæv    medlemskab” ud for den pågældende person.

• • Hvis administrator rettigheder ønskes fjernet klikkes ”Fjern    adminrettighed” ud for den pågældende person.

OM AT OPRETTE INDHOLD I NETVÆRK:

Hvordan opretter jeg et indlæg?

• • Klik på INDLÆG i venstremenuen

• • Klik på SKRIV NYT INDLÆG

• • Giv indlægget en sigende titel og skriv en tekst under INDHOLD

• • Klik på TILFØJ TIL NETVÆRKET

• • Ønsker du at oprette et link til en anden hjemmeside i din tekst,    ’highlighter’ du et relevant ord i din tekst (fx” link til xxx”), klikker på    kæde-ikonet oppe i Indholdsvinduets menulinje og indsætter den    ønskede hjemmesides URL (http-adresse) i feltet ”Link URL”. Under    ”Target” vælger du ” Åben link i nyt vindue”. Klik på Indsæt.
         Vil du fjerne linket, ’highlighter’ du linket og klikker på ikonet med den    brudte kæde.

• • Vil du vedhæfte en fil, klikker du på ”Browse” under ”Vedhæftede filer”.    I dit fil-bibliotek vælger du den relevante fil, klikker på ”Åben” og efter    kort tid vises filens navn i vinduet.
         Du kan fjerne filen igen ved at klikke på ”Fjern” ved siden af vinduet.

• • Har du brug for at rette i dit indlæg, klikker du på ”Rediger”, retter det    ønskede og klikker på ”GEM” (eller ”Slet”, hvis du vil fjerne det helt).    Netværkets medlemmer får en mail, når du opretter et indlæg, men    IKKE når du redigerer i det.

Hvordan opretter jeg et arrangement i netværkskalenderen?

• • Klik på KALENDER i venstremenuen

• • Klik på TILFØJ TIL KALENDEREN

• • Skriv en sigende titel – gerne om det er en konference, seminar e. lign -    og skriv en tekst under ”Beskrivelse”.

• • Ønsker du at oprette et link til en anden hjemmeside (fx arrangørens    hjemmeside, hvor der måske er online-tilmelding) i din tekst,    ’highlighter’ du et relevant ord i din tekst (fx” link til xxx”), klikker på    kæde-ikonet oppe i indholdsvinduets menulinje og indsætter den    ønskede hjemmesides URL (http-adresse) i feltet ”Link URL”. Under    ”Target” vælger du ” Åben link i nyt vindue”. Klik på Indsæt.

• • Udfyld med datoen for arrangementet og hvornår det starter. I feltet    ”Varighed” kan du enten skrive bindestreg og sluttidspunkt eller antal    timer.

• • Under ”Sted” angiver du gade, postnr., by osv. adskilt af kommaer.

• • Hvis du under ”Online tilmelding” vælger ”Ja” betyder det, at der på    arrangementssiden er mulighed for, at netværkets medlemmer kan    angive, om de kommer, ikke kommer eller måske kommer.
         Det kræver, at medlemmet er logget på for at kunne bruge denne    funktionalitet.
         Tilmeldinger, der er angivet via online tilmelding, sendes til den e-mail,    der er angivet sammen med arrangementet.
         Det en god idé at tilbyde alternative tilmeldingsmuligheder i    beskrivelsen – fx via en e-mail, der ikke kræver, at man er logget på    sitet.

• • De steder, der er markeret med en rød stjerne, skal du udfylde/forholde    dig til.

• • Klik på TILFØJ TIL NETVÆRKET

Hvordan redigerer / sletter jeg et arrangement?

• • Klik på KALENDER i venstremenuen og find det ønskede arrangement,

• • Klik på redigér. Herefter kan du både ændre Titel, Beskrivelse, Dato osv.    samt slette det helt.

NB. Hvis du ændrer arrangementet og ønsker at netværkets medlemmer skal have besked om dette, skal du oprette arrangementet igen som en ny event. Der sendes IKKE mails ved redigeringer i eksisterende kalenderindlæg.
    Hvis du sletter arrangementet, skal du lægge en besked om dette ud i et nyt indlæg, da der ikke sendes mails ud, når der slettes indhold.

Hvordan tilmelder jeg mig et arrangement?

• • Klik på KALENDER i venstremenuen

• • Hvis arrangementet er oprettet med online-tilmelding, klikker du på    ”JA, NEJ eller MÅSKE” i højre side. Der sendes automatisk en mail til    den e-mailadresse, den ansvarlige har angivet. Du har mulighed for at    ændre din tilmelding efterfølgende ved at klikke på en af de andre    muligheder. Det valgte vises med gul baggrund, hvis du vender tilbage    til siden senere. Vær opmærksom på, at der kan være link til en    hjemmeside, hvorfra tilmelding foregår, hvis det er et arrangement,    som Arkitektforeningen ikke står for, men blot orienterer om.

Hvordan lægger jeg billeder ud på netværket?

• • Klik på BILLEDER i venstremenuen

• • Klik på TILFØJ BILLEDER

• • Under ALBUM vælger du om du vil oprette et nyt album (især relevant    ved mere end et billede), (intet album) ved kun et billede eller om det    er relevant at benytte et af de eksisterende album. Ved oprettelse af et    nyt album, gives det en sigende titel.

• • Klik på ”Gennemse”. I dit fil-bibliotek dobbeltklikker du på det ønskede    billede, og efter kort tid vises billedfilens navn i vinduet over    ”Gennemse”.
         Du kan fjerne filen igen ved at klikke på ”Fjern” ved siden af vinduet.

• • Vil du uploade flere billeder, klikker du på ”Gennemse” igen og gentager    ovennævnte operation.

• • Der er ingen øvre grænse for hvor mange pixels billeder må have. De    bliver vist i lille udgave i oversigten. Hvis man klikker på billedet, kan    man hente det i original størrelse.

Hvordan redigerer/ sletter jeg billeder i et album?

• • Klik på BILLEDER i venstremenuen, klik på det ønskede album i    venstremenuen eller på EFTER ALBUM i midten af skærmbilledet, hvor    du så også kan finde albummet.

• • Herefter klikker du på SE ALBUM under billedet og klikker på REDIGER.    Nu kan du både ændre titel, skrive en tekst, fjerne/uploade et billede    eller slette det hele.

Hvordan lægger jeg en fil på netværket?

• • Klik på FILER i venstremenuen

• • Klik på UPLOAD NY FIL

• • Du kan vælge at oprette en mappe med et sigende navn (især relevant,    hvis der er tale om flere filer) eller vælge (Ingen mappe)

• • Klik på ”Gennemse” og find den ønskede fil i dit fil-bibliotek, klik på    ”Åben” og efter kort tid vises filens navn i vinduet.

• • Klik på TILFØJ TIL NETVÆRKET

• • Er der tale om flere filer, gentager du blot operationen.

Hvordan redigerer / sletter jeg en fil?

• • Klik på FILER i venstremenuen, find mappen og klik på REDIGER.    Herefter kan du både redigere overskriften, teksten og slette det hele.

Hvordan opretter jeg et link?

• • Klik på LINKS i venstremenuen

• • Skriv en sigende titel og gerne en tekst om linket.

• • Under ”Adresse” skriver du URL’en/http-adressen på linket, fx    http://www.arkitektforeningen.dk/

Hvordan redigerer / sletter jeg et link?

• • Klik på LINKS i venstremenuen, find linket og klik REDIGER. Herefter    kan du både redigere overskriften, teksten og linket og slette det hele.

OM REDIGERING AF PROFIL:

Hvad er en brugerprofil?

Alle MAA'ere har en profil i Arkitektforeningens netværk, der giver mulighed for at deltage i netværket og interagere med de øvrige medlemmer. Profilen bygger på en række stamdata, men det er derudover muligt, at personliggøre profilen ved at tilknytte en række faglige og personlige oplysninger: Stillingsbetegnelse, personlig beskrivelse, interesseområder og profilbillede.
    Navn, stillingsbetegnelse og profilbillede vises i forbindelse med det indhold, du opretter i grupperne. Hvis du ikke har angivet et profilbillede, vises et generelt billede. På profilsiden, vises udover navn og profilbillede, din stillingsbetegnelse og personlige beskrivelse. Hvis stillingsbetegnelsen ikke er udfyldt, vises i stedet din lokalafdeling

Hvordan ændrer jeg mine stamdata?
    Dine profiloplysninger er inddelt i to overordnede kategorier; personlige stamdata og profiloplysninger
    De personlige stamdata er brugernavn, adgangskode, navn, adresse, telefonnummer, mailadresse
    Disse vises ikke i netværket eller på din profilside - med undtagelse af navn, der som bekendt vises i forbindelse med din profil.

• • Log ind, hvis du ikke allerede er logget ind

• • Klik på linket øverst på profilredigeringssiden

• • Du kan nu redigere dine stamdata. Siden åbner i et nyt vindue, der kan    lukkes igen, når du har gemt ændringerne.

Hvordan ændrer jeg mine profiloplysninger?

Profiloplysningerne vises i netværket og på din profilside, og det er valgfrit, hvorvidt disse skal udfyldes eller ej.

• • Log ind, hvis du ikke allerede er logget ind

• • Klik på dit brugernavn i øverste venstre hjørne af skærmen

• • Herefter vises profilsiden, klik herefter på linket REDIGER PROFIL

• • Udfyld den eller de felter, der ønskes ændret

• • Her kan du også angive hvilken type af mails du vil modtage samt    frekvensen af dem.
         Bortset fra stillingsbetegnelsen, er ingen af disse profiloplysninger    påkrævede, men øger anvendeligheden af netværket og dine faglige    netværksgrupper, hvis de udfyldes.

Hvilken størrelse billede kan jeg uploade?

Profilbilledet er i størrelsen 89x89 pixel i JPG-format. Hvis billedets størrelse overskrider denne grænse, bliver det automatisk beskåret. Beskæringen kan være mindre hensigtsmæssig, hvis billedet er stort, så det anbefales, at komme så tæt på de 89x89 pixels dimensioner som muligt, når profilbilledet uploades.

Hvad kan jeg bruge funktionen ANBEFAL til?
    Hvis du har læst et indlæg, som du finder specielt interessant og gerne vil anbefale til andre, kan du klikke på ANBEFAL i højre side, hvorefter der vil stå ”Anbefalet af: xx”. Du kan fortryde det ved at klikke på Fjern.

Hvordan opretter jeg en relation til et andet medlem?
    Der kan være et eller flere medlemmer af Arkitektforeningen, du godt kunne tænke dig at følge, når de er aktive, fx når de skriver et indlæg. Når du opretter en relation til et medlem, får du i en opdateringsmail, når personen skriver eller foretager sig noget i et netværk.
    Du kan oprette en relation, når du enten støder på personens navn i et netværk

• • Klik på navnet

• • Klik på OPRET RELATION

•    Eller du kan søge efter personen under topmenuen ARKITEKTER MAA.

• • Klik på navnet

• • Klik på OPRET RELATION

Hvad mener du?
    Det nye netværk er endnu under opbygning, og der vil derfor være funktioner, der ikke virker. Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har problemer, du opdager tekniske fejl, eller ting der kan forbedres i det nye netværk. Skriv til chg@arkitektforeningen.dk