Vækstkonference på Christiansborg

Arkitektforeningen afholdt en vækstkonference om arkitektur og design d. 25. oktober 2012 på Christiansborg. I det nedenstående kan du se program, præsentationer, billeder og film fra dagen.

Baggrund:
Danmark befinder sig i verdenseliten, når det gælder design og arkitektur. Vi skaber nogle af de bedste løsninger inden for design, grønne teknologier, velfærdsarkitektur, boliger og byrum osv. Alligevel formår vi ikke at udnytte og udfolde de to branchers enorme potentiale for vækst. For at sætte fokus på potentialet og på hvordan vi fremadrettet bedst forløser dette, har Arkitektforeningen og Danske Designere i samarbejde med erhvervsordfører MF (S) Benny Engelbrecht og vækstordfører MF (V) Mads Rørvig taget initiativ til vækstkonferencen.

Film: Wayfinding i Lufthavnen og kreativ proces hos Mærsk
Øverst og herunder kan du se de to film, Arkitektforeningen producerede i forbindelse med konferencen. Øverst er et interview med Line Manager i Mærsk Line, Mikael Wedell-Wedellsborg om deres brug af strategisk design. Herunder er en samtale med designerne Nikolai Okkels og Peter Donner fra Triagonal om Wayfinding i Heathrow, London.

Programmet var:
Velkomst ved Natalie Mossin, arkitekt MAA, formand, Akademisk Arkitektforening

13.00 Erhvervsordfører Benny Engelbrecht, MF (S)

13.15 Værdien af design i et globalt marked  - Mads Nipper, executive VP & Chief Marketing Officer, LEGO

13.30 Udfordringer og muligheder for vækst i de kreative industrier - Rasmus Wiinstedt Tscherning, direktør, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (CKO)

13.45 Fra iværksætter til etableret virksomhed - Dan Stubbergaard, arkitekt MAA, partner & direktør, COBE

14.00 Hvordan sælger vi dansk design? - Vibeke Rovsing Lauritzen, ambassadør og centerchef for Eksportrådet.

14.15 Pause

14.25 Barrierer for innovation og vækst i erhvervslivet – har Danmark tabt pusten? - Lars Goldschmidt, direktør, Dansk Industri

14.40 Det store eksporteventyr - Andreas Klok Pedersen, arkitekt MAA, partner & designdirektør, Bjarke Ingels Group (BIG)

14.55 Design thinking on a national level and beyond - Marco Steinberg, director of Strategic Design, the Finnish Innovation Fund (SITRA)