Odense Kommune modtager Æreskalejdoskopet 2020

Æreskalejdoskopet tildeles offentlige myndigheder og institutioner eller private virksomheder og enkeltpersoner, som på inspirerende vis har arbejdet med arkitektonisk kvalitet til værdi for samfundet.

Æreskalejdoskopet er gentænkt og designet af den danske kunstner Henrik Menné.

I 2020 genoptog Arkitektforeningen den gamle tradition med uddeling af Æreskalejdoskopet, som fremover vil blive uddelt hvert år på Arkitektforeningens stiftelsesdag den 21. november.

Blandt de tidligere modtagere findes Nykredit, Københavns Lufthavn, Forsvarets Bygningstjeneste samt Gentofte -, Kolding- og Rønne Kommune.

Ny plakette giver et kalejdoskopisk blik på virkeligheden

I forbindelse med Æreskalejdoskopets renæssance er selve plaketten gentænkt og designet af den danske kunstner Henrik Menné.

Æreskalejdoskopet består af tre elementer, et kalejdoskop, et Camera obscura og som det sidste element, en sammensætning af slutmuffe, nippelmuffe og nippelrør, som er kraftige støbejernsdele fra vvs-branchen, så den fremstår som en lille del af infrastrukturen i et byggeri.

Jernkonstruktionen er delt op i to rum, det ene indeholder tre spejle, der udgør kalejdoskopet. For enden af spejlene er monteret en lille halvtransparent plade, der fanger lyset fra en linse i toppen af konstruktionen, hvorved der dannes en projektion på pladen, som så danner et mønster af det udsnit af virkeligheden, som linsen peger på.

Kalejdoskopets mønster kan ses gennem et hul i den mindste af mufferne. Den største muffe kan bruges til at stille skarpt med. På ydersiden af støbejernsdelen er der fræset 5 detaljer fra Arkitektforeningens logo: en ugle, en hånd med en passer, en stentavle, en del af en søjle og et par fjer fra en vinge.

video/mp4

Æreskalejdoskopet set indefra.