Arkitekturåret 2023

I 2023 bliver København centrum for arkitekter og arkitekturinteresserede fagfolk, borgere og journalister fra hele verden, når Verdenskongressen for Arkitekter og arkitekturhovedstaden Copenhagen in Common løber af stablen.

Krøyers Plads. Foto: Martin Heiberg

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Arkitekturen kommer øverst på dagsordenen i 2023, når verdens arkitekter kommer til kongres i København, og hovedstaden bliver UNESCO World Capital of Architecture som den kun anden by nogensinde.

Under temaet ”Sustainable Futures – Leave No One Behind” sætter begge begivenheder fokus på FN’s verdensmål og det overordnede princip om ikke at lade nogen tilbage. Og tilsammen er de en anledning til at gå i dialog med engagerede praktikere, bygherrer, planlæggere, borgere, forskere og politikere om, hvordan arkitekturen kan bidrage til, at vi når verdensmålene inden 2030.

København er vært for verdens største kongres om bæredygtig arkitektur og byggeri

Fra den 2.-6. juli er Arkitektforeningen vært for “UIA Verdenskongressen for arkitekter 2023 – inkluderende og bæredygtigt byggeri”.

Her forventes op mod 10.000 gæster forventes at lægge vejen forbi København. Verdenskongressen sætter fokus på, hvordan arkitektur og byggeri kan bidrage til, at vi når FNs 17 Verdensmål. På kongressen deler vi de kreative løsninger, de nyeste forskningsresultater og de bedste eksempler på bæredygtig arkitektur og grønt byggeri.

Udover et tætpakket program i Bella Center under kongresdagene, vil hovedstaden også syde og boble af større og mindre events, ligesom en række midlertidige pavilloner vil danne ramme om en række aktiviteter langs Københavns Havn. Også resten af landet kan berede sig på at få besøg i forbindelse med kongressen, blandt andet gennem guidede ture i hele landet og en ny guidebog med fokus på nyere bæredygtig arkitektur.

Verdenskongressen er en nøglebegivenhed inden for arkitekturen. Den har fundet sted hvert tredje år siden 1948. Kongressen bringer hver gang tusindvis af deltagere fra hele verden sammen, og det er her, at der bliver delt viden, indsigt og nye tanker om arkitektur. Det er første gang kongressen finder sted i Norden.

Parterne bag kongressen i Danmark er: UIA (International Union of Architects), Arkitektforeningen, Det Kongelige Akademi, Arkitektur, Design, Konservering, Aarhus Arkitektskole samt Realdania, Dreyers Fond og Bevica Fonden.

København bliver verdens arkitekturhovedstad i 2023

Med titlen som UNESCO World Capital of Architecture bliver København verdens arkitekturby i hele 2023. Med Arkitekturåret stilles skarpt på byens arkitekturarv, eksperimenter i byens rum vil boble op, og der kaldes til debat om en bæredygtig byudvikling. Alt sammen under titlen ”Copenhagen in Common – vi har byen til fælles”.

Arkitekturåret er resultatet af et samarbejde mellem Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og Arkitektforeningen.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Vil du vide mere om verdenskongressen for arkitekter?

Se program og reserver din billet

Hvordan kan arkitektur løse nogle af klimaforandringerne? Kan arkitekter være med til at forbedre folkesundheden? Kan arkitektur skabe og understøtte og stærke fællesskaber globalt? Disse og flere spørgsmål bliver adresseret, når København inviterer 10.000 internationale og danske deltagere til dialog om hvordan arkitektur er en helt central spiller til øget bæredygtighed. Foto: Copenhagen Mediacenter

Vil du vide mere om Copenhagen in Common?

Læs mere hos Københavns Kommune

I 2023 er København verdens arkitekturhovedstad. Det skal fejres med et Arkitekturår om alt det, vi har til fælles, når vi ser tilbage, og alt det vi kan gøre sammen, når vi kigger frem. Med arkitekturåret stilles skarpt på byens arkitekturarv, eksperimenter i byens rum vil boble op, og der kaldes til debat om en bæredygtig byudvikling. Foto: Daniel Rasmussen og Copenhagen Media Hub

Lej en seng til en arkitekt

Vil du være vært, når verdens arkitekter gæster Danmark?

Vil du invitere en arkitekt indenfor under verdenskongressen for arkitekter i juli 2023 – og samtidig gøre det muligt for flere at komme hertil? Meld dig som vært på archistay.dk.

Læs mere og vær med
Filtrér: Arkitektforeningen