Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor kommuner, kulturinstitutioner, foreninger, udviklere, tegnestuer og arkitekter inviterer landets borgere til at se, mærke og tale om arkitektur. Temaet for 2022 er 'stedsans.' Du kan også være med – læs hvordan nedenfor.

Skamlingsbanken fik i 2021 et nyt besøgscenter, som er designet som en naturlig og integreret del af landskabet. Arkitekt: CEBRA. Landskab: Opland. Foto: Adam Mørk
Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hver dag er arkitekturens dag, men den første mandag i oktober er det officielt Arkitekturens Dag i hele verden – en årlig festdag, hvor man rundt om i landet har mulighed for at få indblik i aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores daglige liv.

Dagen er en oplagt anledning til at diskutere, hvor vores byer og lokalsamfund er på vej hen, hvad der i lokalområdet opfattes som kvalitet, og hvordan man som bygherre/udvikler,  arkitekt/tegnestue, kommune eller organisation ønsker at præge udviklingen af det fysiske miljø.

Hvem kan være med til at fejre Arkitekturens Dag?

Alle kan bidrage med et arrangement, så længe fokus er på vores fysiske omgivelser: områder, bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem. Så grib muligheden for at kommunikere arkitektonisk kvalitet og samfundsværdien i jeres projekter og planer og møde jeres brugere, besøgende og/eller borgerne 1:1.

Årets tema er stedsans

Temaet for Arkitekturens Dag 2022 er ‘stedsans’ – et tema, som vi i deler med den årlige arkitekturfestival CAFx, der løber af stablen den 6.-16. oktober.

Læs mere om årets tema i inspirationskataloget nedenfor og længere nede på siden.

Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Om Arkitekturens Dag

Hvad er Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitektforening, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober. I Danmark er det Arkitektforeningen, der er tovholder for den årlige begivenhed.

Næste gang falder dagen mandag den 3. oktober, men den fejres også i dagene før og efter.

Vil du være arrangør?

Se, hvordan du er med

Overvejer du at holde et arrangement på Arkitekturens Dag? Så kan du hente praktisk information og guides til din kommunikationsindsats her. Foto: Bjørn Pierri Enevoldsen, Realdania

Bliv klogere på årets tema

Hent inspirationskatalog i pdf

Læs om stedsans, hent inspiration fra særlige steder og dyk ned i nogle af erfaringerne fra tidligere års arrangører. Visualisering: Straa af Studio Heima.

Om årets tema: Hvad er stedsans, og hvorfor er det vigtigt?

I en tid med et akut behov for at udvikle byer, byggerier og landskaber med øje for klima og bæredygtighed, og en bevægelse mod det lokale, er der kommet et fornyet fokus på stedets kvaliteter, naturressourcer og kulturarv blandt arkitekter, planlæggere og bygherrer. Alt dét, som beriger og berører os og giver stedet identitet og ånd.

Stedsans handler derfor om mere end evnen til at finde vej og kan komme til udtryk på mangfoldige måder. Det er en tilgang, der betyder, at man udvikler med sans for stedets særlige identitet, kvaliteter og udfordringer; dét, der gør stedet til lige præcis dét sted og ikke til andre steder.

Stedsans er, når man ’lytter’, mærker og stiller spørgsmål til stedet, før man gør noget ved det. Når fokus er på sammenhænge og helheder frem for det enkelte værk. Når nye fysiske greb tager farve af stedet og ikke blot løser en funktion. Når stedets kvaliteter formidles på en måde, så de bliver naturlige og åbne for sansning.

Og ikke mindst er stedsans vigtigt, fordi byudvikling og byggeri, som tager afsæt i stedet, ofte vil vinde størst genklang hos brugerne, bidrage positivt til den lokale udvikling og være mest bæredygtig på den lange bane – simpelthen fordi man bygger videre på de kvaliteter, der er i forvejen.

Vil du høre mere, så kontakt fagkonsulent Katrine Østergaard Bang eller tilmeld dig nyhedsmailen til arrangører nedenfor.

“Udvikling med stedsans vil ofte være det mest bæredygtige på den lange bane – simpelthen fordi man bygger videre på det, der er i forvejen.”

Tegnestuen Norrøn har udviklet et landskabsmøbel, som forbinder vandreruten Camønoen. Foto: Lars Engelgaar og Realdania

Overvejer du at blive arrangør?

Få seneste nyt om Arkitekturens Dag

Meld dig til vores mailingliste og modtag aktuelle nyheder om Arkitekturens Dag.

Modtag nyt om Arkitekturens Dag
Filtrér: Arkitektforeningen