Arkitekturens Dag

På Arkitekturens Dag inviterer kommuner, kulturinstitutioner, foreninger, udviklere, tegnestuer og arkitekter alle interesserede til at se, mærke og tale om arkitektur. Temaet for 2022 er ‘stedsans,’ og du kan også være med. Find et arrangement nær dig eller læs, hvordan du byder ind som arrangør.

På Arkitekturens Dag kan du bl.a. komme på rundtur i Æbeløgade i Aarhus. Foto: Mikkel Frost, CEBRA
Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hver dag er arkitekturens dag, men den første mandag i oktober er det officielt Arkitekturens Dag i hele verden – en årlig festdag, hvor man rundt om i landet har mulighed for at opleve og få indblik i aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores daglige liv.

Årets tema er stedsans

Temaet for Arkitekturens Dag 2022 er ‘stedsans’ – et tema, vi deler med arkitekturfestivalen CAFx, der løber af stablen fra den 6.-16. oktober.

I en tid med et akut behov for at udvikle byer, byggerier og landskaber med øje for klima og bæredygtighed, og en bevægelse mod det lokale, er der kommet et fornyet fokus på stedets kvaliteter, naturressourcer og kulturarv blandt arkitekter, planlæggere og bygherrer. Alt dét, som beriger og berører os og giver stedet identitet og ånd.

Stedsans er en tilgang, der betyder, at man udvikler og bygger med sans for stedets særlige identitet, kvaliteter og udfordringer  – dét særlige, der gør det enkelte sted til lige præcis sit sted og ikke til andre steder.

Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Om Arkitekturens Dag

Hvad er Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitektforening, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober. I Danmark er Arkitektforeningen tovholder for den årlige begivenhed. Næste gang falder dagen mandag den 3. oktober – men den fejres også i dagene før og efter.

Bliv arrangør

Vil du holde et arrangement på Arkitekturens Dag?

Overvejer du at holde et arrangement på Arkitekturens Dag? Så kan du hente praktisk information, inspiration til årets tema og guides til din kommunikationsindsats her. Foto: Adam Mørk

Program for Arkitekturens Dag 2022

Vil du deltage i et arrangement?

Årets program opdateres løbende og der er allerede masser af gode arrangementer. Tjek listen og find et nær dig. Foto: Kulturtårnet Knippelsbro

Overvejer du at blive arrangør?

Nyhedsbrev for arrangører

Meld dig til vores mailingliste og modtag aktuelle nyheder om Arkitekturens Dag.

Modtag nyt om Arkitekturens Dag
Filtrér: Arkitektforeningen