Bliv arrangør til Arkitekturens Dag

Alle kan blive arrangører på Arkitekturens Dag og komme i det samlede program. Find praktisk information nedenfor. I år sætter vi fokus på "Arkitekturen under forandring".

Arkitekturens Dag i Arkitektforeningen. Foto: Alonso Mayo

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hver dag er arkitekturens dag, men den første mandag i oktober er det officielt Arkitekturens Dag i hele verden – en årlig festdag, hvor man rundt om i landet har mulighed for at få indblik i aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores daglige liv.

Dagen er en oplagt anledning til at diskutere, hvor vores byer og lokalsamfund er på vej hen, hvad der i lokalområdet opfattes som kvalitet, og hvordan man som bygherre/udvikler,  arkitekt/tegnestue, kommune eller organisation ønsker at præge udviklingen af det fysiske miljø.

Arkitekturens Dag falder i år mandag den 7. oktober, men man kan også bruge dagene før og efter og stadig blive en del af det samlede program.

Hvem kan være med til at fejre Arkitekturens Dag?

Alle kan bidrage med et arrangement, så længe fokus er på vores fysiske omgivelser: områder, bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem. Så grib muligheden for at kommunikere arkitektonisk kvalitet og samfundsværdien i jeres projekter og planer og møde jeres brugere, besøgende og/eller borgerne 1:1.

Hvad kan et arrangement være?

Arrangementer kan spænde vidt, og de kan være store eller små, faglige eller folkelige. Fra debatter og samtalesaloner, til by- og naturvandringer, bygningspræmieringer, udstillinger, koncerter, bevægelse, åbent hus-arrangementer, fællescykelture, skattejagt, foredrag, dans, fællesspisning eller noget helt syvende. Eneste krav er, at de fysiske omgivelser er i fokus.

Som arrangør planlægger og afholder I selv eventet. Hvis I har behov for arkitektfaglig bistand til arrangementet, kan Arkitektforeningen hjælpe med at pege på arkitekter MAA med viden om det emne, I vil sætte fokus på.

Sådan får I arrangementet i det samlede program

Arkitektforeningen annoncerer alle arrangementer på arkitektforeningen.dk og i den samlede markedsføring op til dagen. I skal blot sende os:

• en beskrivelse af arrangementet (tid, sted og evt. tilmelding)
  • et eller flere gode billeder i str. 1920 x 1080 pixel.

Send beskrivelsen af arrangementet til arkitekturensdag@arkitektforeningen.dk.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hvad er Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitektforening, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober. I Danmark er det Arkitektforeningen, der er tovholder for den årlige begivenhed. Næste gang falder dagen mandag den 7. oktober, men den fejres også i dagene før og efter.

Foto: Kim Frost og Aarhus Kommune

Har du spørgsmål?

Se, hvad andre arrangører har spurgt om