Bliv arrangør til Arkitekturens Dag

Alle kan blive arrangører på Arkitekturens Dag, så længe de fysiske omgivelser er i fokus. Find praktisk information, inspiration og en 'kommunikationsværktøjskasse' for arrangører nedenfor. Årets tema er 'stedsans.'

Med et tætpakket program bruger DAC og Københavns Kommune Arkitekturens Dag til at markere, at Arkitekturåret står for døren. Foto: DAC

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hver dag er arkitekturens dag, men den første mandag i oktober er det officielt Arkitekturens Dag i hele verden – en årlig festdag, hvor man rundt om i landet har mulighed for at få indblik i aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores daglige liv.

Dagen er en oplagt anledning til at diskutere, hvor vores byer og lokalsamfund er på vej hen, hvad der i lokalområdet opfattes som kvalitet, og hvordan man som bygherre/udvikler,  arkitekt/tegnestue, kommune eller organisation ønsker at præge udviklingen af det fysiske miljø.

Hvem kan være med til at fejre Arkitekturens Dag?

Alle kan bidrage med et arrangement, så længe fokus er på vores fysiske omgivelser: områder, bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem. Så grib muligheden for at kommunikere arkitektonisk kvalitet og samfundsværdien i jeres projekter og planer og møde jeres brugere, besøgende og/eller borgerne 1:1.

Årets tema er stedsans

Temaet for Arkitekturens Dag 2022 er ‘stedsans’ – et tema, som vi i deler med den årlige arkitekturfestival CAFx, der løber af stablen den 6.-16. oktober.

Læs mere om årets tema og hent inspirationskatalog længere nede på siden.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hvad er Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitektforening, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober. I Danmark er det Arkitektforeningen, der er tovholder for den årlige begivenhed.

Næste gang falder dagen mandag den 3. oktober, men den fejres også i dagene før og efter.

“Stedsans er, når man ’lytter’, mærker og stiller spørgsmål til stedet, før man gør noget ved det. ”

Hvad kan et arrangement være?

Arrangementer kan spænde vidt, og de kan være store eller små, faglige eller folkelige. Fra debatter og samtalesaloner, til by- og naturvandringer, bygningspræmieringer, udstillinger, koncerter, bevægelse, åbent hus-arrangementer, fællescykelture, skattejagt, foredrag, dans, fællesspisning eller noget helt syvende. Eneste krav er, at de fysiske omgivelser er i fokus.

Som arrangør planlægger og afholder du selv eventet. Hvis du har behov for arkitektfaglig bistand til arrangementet, kan Arkitektforeningen hjælpe med at pege på arkitekter MAA med viden om det emne, du vil sætte fokus på.

Sådan får du arrangementet i det samlede program

Arkitektforeningen annoncerer alle arrangementer på arkitektforeningen.dk og i den samlede markedsføring op til dagen. Du skal blot sende os:

• en beskrivelse af arrangementet (tid, sted og evt. tilmelding)
  • et eller flere gode billeder i str. 1920 x 1080 pixel.

Send beskrivelsen af arrangementet til arkitekturensdag@arkitektforeningen.dk – så snart som muligt.

Hvad spørger andre arrangører om?

Hent FAQ

Vi har samlet en række typiske spørgsmål og svar om Arkitekturens Dag. Foto: Kolding Kommune

Kommunikationsværktøjskasse for arrangører

Gå til værktøjskassen

Find viden, inspiration og konkrete værktøjer til at skabe interesse om dit arrangement. Foto: Arbejdermuseet

Om årets tema: Hvad er stedsans, og hvorfor er det vigtigt?

I en tid med et akut behov for at udvikle byer, byggerier og landskaber med øje for klima og bæredygtighed, og en bevægelse mod det lokale, er der kommet et fornyet fokus på stedets kvaliteter, naturressourcer og kulturarv blandt arkitekter, planlæggere og bygherrer. Alt dét, som beriger og berører os og giver stedet identitet og ånd.

Stedsans handler derfor om mere end evnen til at finde vej og kan komme til udtryk på mangfoldige måder. Det er en tilgang, der betyder, at man udvikler med sans for stedets særlige identitet, kvaliteter og udfordringer; dét, der gør stedet til lige præcis dét sted og ikke til andre steder.

Stedsans er, når man ’lytter’, mærker og stiller spørgsmål til stedet, før man gør noget ved det. Når fokus er på sammenhænge og helheder frem for det enkelte værk. Når nye fysiske greb tager farve af stedet og ikke blot løser en funktion. Når stedets kvaliteter formidles på en måde, så de bliver naturlige og åbne for sansning.

Og ikke mindst er stedsans vigtigt, fordi byudvikling og byggeri, som tager afsæt i stedet, ofte vil vinde størst genklang hos brugerne, bidrage positivt til den lokale udvikling og være mest bæredygtig på den lange bane – simpelthen fordi man bygger videre på de kvaliteter, der er i forvejen.

Vil du høre mere, så kontakt fagkonsulent Katrine Østergaard Bang.

6 gode råd til planlægning af Arkitekturens Dag

1. Find et sted eller et projekt med en stærk identitet

2. Tænk i fagligt, borgerrettet  og/eller politisk indhold

3. Tænk i aktivering af lokale arkitekter, ildsjæle, politikere, foreninger og/eller virksomheder

4. Tænk i borgerinvolverende og engagerende arrangementer

5. Tænk i om stedet kan aktiveres på en ny måde ved at tænke vores forskellige sanser ind i formidlingen

6. Husk at kommunikere arrangementet. Det bidrager både til at trække folk til og til at skabe opmærksomhed om stedet eller projektet

Nærheden er ét af de steder, der slår dørene op til Arkitekturens Dag.

Visualisering: Studio Heima

Bliv klogere på temaet for Arkitekturens Dag 2022

Hent inspirationskatalog

Læs om stedsans, hent inspiration fra særlige steder og dyk ned i nogle af erfaringerne fra tidligere års arrangører. Visualisering: Straa af Studio Heima.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser