Unge tegnestuer

Unge arkitekter har altid været med til at understøtte nytænkning i arkitektfaget og komme med nye kreative bud på både fagets og samfundets udfordringer. Vi besøger løbende unge arkitektvirksomheder for at blive klogere på deres drømme og visioner.

Arkitekt MAA, strategisk byplanlægger, indehaver af V!GØR og partner i Almenr Louise Heebøll ser sig selv som en producer, der får processen til at fungerer fra start til slut:

“Jeg tror, jeg har været sådan en idémager. Jeg ser mere og mere en kunst i at få bragt projekterne til ende, få grebet de vilde idéer og finde ud af, hvordan de rent faktisk bliver lavet”.

Vi mødte hende i Roxy Passagen på Frederiksberg, hvor V!GØR gennem halvandet år har gennemført analyse, borgerinddragelse, skitsering, projektering, udbud og tilsyn på renoveringen af forbindelsen mellem Godthåbsvej og Holger Danskes Vej.

Arkitekt MAA Kim Lenschow Andersen og arkitekt MAA Søren Thirup Pihlmann mødte hinanden på arkitektskolen. Lysten til at undersøge arkitekturen og flygtigheden i materialerne bragte de to arkitekter sammen og udviklede sig sidenhen til tegnestuen Lenschow & Philmann.

Det er især midlertidige projekter som pavillonen ‘Orangeriet’ på Gl. Holtegaard og installationen ‘Konkav’ på Trailerpark Festival, der har skærpet deres tilgang til arkitekturen. I dag eksperimenterer de stadig med at gøre materialerne til hovedpersonen i arkitekturen, og selvom modellerne er noget større, holder de fast, at de som arkitekter har en vigtigt opgave i at blive ved med at undersøge og lære af materialerne.

I 2015 etablerede arkitekt MAA Christopher Carlsen og arkitekt MAA Morten Bang Tegnestuen LOKAL, der sammen med Mangor & Nagel A/S for nyligt modtog hele to priser for projektet ‘Amaryllis Hus’ ved Københavns Kommunes bygningspræmiering.

Vi har besøgt tegnestuen på Nørrebro i København til en snak om deres tilgang til arkitekturen samt om udfordringerne og gevinsterne ved at starte selv.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser