Udsatte boligområder

Skønheden i det almene

Med denne temaside sætter Arkitektforeningen fokus på kvaliteterne og de positive fortællinger i de almene boligområder. For der er meget at komme efter – også i de såkaldte ghettoer.

Tingbjerg. Foto: Lovisa Nordlöf (optaget til Arkitektens tema om Tingbjerg)

ARKITEKTEN

Gellerup er et sanseligt sted

Arkitekt Anna-Mette Exner er ikke i tvivl om Gellerupplanens arkitektoniske kvaliteter. Men det er svært at gøre kvaliteterne synlige for andre, hvis de ser på betonen gennem ghetto­briller. Så ligner blokkene bare problemer. Som man kan komme af med, hvis man river dem ned. Men hvad kan der ske, hvis man kigger på planen med nye øjne?

Udviklingsplaner og fysiske omdannelser frem for nedrivninger

“Vi kan bidrage til at løse ghettoproblemet”

Udviklingsplaner og fysiske omdannelser af et udsat boligområde er bedre end nedrivninger, hvis vi skal komme ghettoproblemerne til livs, skriver Lars Autrup i Altinget.

Boligbyggeriet DeFlat Kleiburg i Bijlmermeer i det sydlige Amsterdam modtog i 2017 Mies van der Rohe-prisen, som det første renoveringsprojekt nogensinde. På Arkitektforeningens Årskonference 2019 mødte vi arkitekten bag projektet Xander Vermeulen Windsant til en samtale om transformationen af byggeriet, og hvordan projektet kan være et eksempel på, hvordan man kan løse udfordringen med at skaffe billige boliger i byen.

Anmeldelse i ARKITEKTEN

Tingbjerg Bibliotek og kulturhus: Formen dominerer