Udstillinger

Arkitektforeningen har udvalgt en række aktuelle udstillinger om arkitektur. Kender du til en udstilling, der bør stå på listen må du meget gerne kontakte os på mail@arkitektforeningen.dk

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER - WANG SHU

Kina er første "nedslag" i Louisianas nye serie Arkitekturens Værksteder. Med base i Hangzhou, sydvest for Shanghai, står Wang Shu (der i 2012 modtog Pritzker-prisen, kaldet arkitekturens Nobelpris) sammen med sin kone Lu Wenyu i spidsen for Amateur Architecture Studio. Som tegnestuens navn antyder, har parret en vision om at lade spontanitet, forhåndenværende materialer og lokal kultur og byggetradition danne grundlag for en arkitektur, der med Wang Shus egne ord bør være ”et hus snarere end en bygning”.

Udstillingen kan opleves fra 9. februar 2017 - 30. april 2017 på Louisiana Museum of Modern Art, Gammel Strandvej 13, 3050 Humlebæk.

THE DANISH CHAIR

Med udstillingen The Danish Chair viser Designmuseum Danmark et wunderkammer af stole og fortæller historien om, hvordan dansk design blev et internationalt megabrand. Som gæst kan man få et overblik over de mange stoletyper, som tegner billedet af det 20. århundredes danske succeshistorie og det eksporteventyr, som vi kalder Danish Modern.

Udstillingen kan opleves fra 9. december 2016  Designmuseum Danmark, Bredgade 68, 1260 København K

WILLIAM KENTRIDGE - THICK TIME

Forårets store udstilling på Louisiana præsenterer den markante sydafrikanske kunstner William Kentridge (f. 1955) – kendt verden over for sine tegninger, film, skulpturer, performances, opera- og teaterproduktioner. Udstillingen fokuserer på en række af kunstnerens sene værker fra perioden 2003-2016, der i deres anatomi markerer et nybrud i Kentridges oeuvre. En livslang begejstring for teater, opera, litteratur, film og musik er over de sidste 15 år kulmineret i en række virtuose installationer, hvor de nævnte kunstarter forbindes gennem levende billeder, ord, musik og scenografi. Scenen er så at sige sat.

Udstillingen kan opleves fra 16. februar 2017 - 18. juni 2017 på Louisiana Museum of Modern Art, Gammel Strandvej 13, 3050 Humlebæk.

Louise Bourgeois - Structures of Existence: The Cells

Sanselige, smertelige, højspændte og dybt personlige. Louise Bourgeois indtager med sine såkaldte celler - en samling sære rumlige enheder - hele museets Sydfløj.

Louise Bourgeois (1911-2010) har opnået status som en af det 20. århundredes mest markante og indflydelsesrige kunstnere. Hun er en central figur i Louisianas samling, ikke mindst med Edderkoppepar, den store skulptur fra 2003.

Udstillingen kan opleves fra den 13.10.2016 - 26.2.2017, på Louisiana Museum of Modern Art, Gammel Strandvej 13, 3050 Humlebæk

Dansk Design Nu

Designmuseum Danmark præsenterer på et 350 m2 stort udstillingsareal et rigt, men samtidig selektivt udvalg af dansk design inden for hele spektret: møbler til hjemmet og arbejdet, produktdesign til kroppen og boligen og grafisk design – fra gadeskiltet til øletiketten.

Designmuseum Danmark, Bredgade 68, 1260 København K

Udstillingen er permanent og kan ses fra den 11. marts 2016.

Se også udstillingskalender hos:

Utzon Center

Designmuseum Danmark

Brandts Klædefabrik

Kunstforeningen Gl Strand

Nikolaj Kunsthal

Statens Museum for Kunst

AROS

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Arkitektskolen Aarhus

Kunsthal Charlottenborg