ANNONCE
Klintens fortælling
Et monument over mosdyr og meteorer.
Kristine Annabell Torp
Arkitekt MAA og ph.d.
I 2014 blev Stevns Klint optaget på UNESCOs Verdensarvsliste, og det nye besøgscenter huser fortællingen om begivenheden for 66 millioner år siden, der gjorde en ende på store dele af livet på Jorden, og som i dag kan spores i det berømte fiskeler.
I disse enkle konstateringer findes et svimlende blik på eksistensen. Sådan er geologien. Den forekommer os at være en stabil baggrund, et lager af råstoffer, smukke landskaber, man betragter. En sten, man samler op på stranden og kaster i vandet. Men stenen kommer fra en større sammenhæng. Dens mineralske sammensætning kan spores til stedsspecifikke dannelses- og erosionsprocesser. Til voldsomme pladetektoniske bevægelser og tidslige ophobninger. Enhver sten er et unikt diagram over sammenhænge i mikro- og makroskala. Flinten er ikke bare flint, men krystallinske formationer fra hulrum gravet af tertiære krebsdyr på havets bund. Kalk er ikke bare kalk, men resterne fra milliarder af mosdyr med små fimrehår, som filtrerede det tropiske vand i Danien-tiden. Og fiskeler, ja det er ikke så meget fisk, som det er beviset på et dramatisk møde med et interstellart objekt, der over hele kloden efterlod et tyndt, iridiumrigt lag, der satte forskere på sporet af det, som med al sandsynlighed var de store dinosaurers endeligt og skiftet fra en geologisk epoke til en anden.
Disse på samme tid banale og ubegribelige omstændigheder, som ethvert eksistentielt fænomen er omgærdet af, spejles i besøgscenteret. Lad mig indledningsvis tilkendegive en bias i form af en stor kærlighed til både geologi og besøgscentre. Der er noget enormt tilforladeligt og generøst i at ville formidle omfattende viden til et bredest muligt publikum. Med den seriøsitet og dygtighed, der gås til opgaven i dagens formidlingsinstitutioner, er barren sat højt. Det eneste, som er lidt synd i den henseende, er, at selve udstillingsrummene ofte indskrives i projekterne som black boxes og derved på mange måder tages ud af den arkitektoniske sammenhæng. Det er tilfældet her, men er imødekommet pragmatisk og elegant, ved at bygningens aflange black box er gravet ind i kalkvæggen, mens resten af huset, med café, butik og mødested, ligger som et åbent udsigtsrum på en hylde øverst i det nedlagte Boesdal Kalkbrud. De to dele er koblet sammen af en lavloftet passage med diagonale vægge, som forstærker fornemmelsen af at træde ind og ud af klippevæggen.
Det havde været ganske spektakulært at inkludere arkitekturen i et eller andet omfang her inde under jorden, især fordi der i et af udstillingsrummene står en tonstung kalkblok med fiskeler, der tegner sig som en dansende lysegrå linje, og som arkitekt tænker man, at det er en missed opportunity ikke at få lov til at lyssætte den med ovenlys, eller hvad ved jeg, men her er man altså gået efter den rene scenografi, og det kører også meget godt. Men rent arkitektonisk er det ude i lyset, det sker, i det hvide, højloftede rum med søjler og vinduer fra gulv til loft. Facaden er trukket ind i forskudte sektioner med søjlebåret tagudhæng, der følger en mere geometrisk linje, og man har fornemmelsen af at være i læ, samtidig med at man kan overskue kalkbruddet og et glitrende stykke af havet. Sådan set flugter udsynet ganske godt med en anden stærk fortælling på stedet, som egentlig er sekundær og så alligevel ikke. Her kommer det antropocæne paradoks igen til udtryk, for mens vi spekulerer over fiskeleret og denne usandsynlige kosmiske hændelse, der blev vores – os pattedyrs – brød, så vandrer blikket ud over ekstraktionslandskabet, hvor de samme kalkfossiler, som ligger beskyttet af glasmontrer i udstillingen, er blevet sprængt, knust, brændt og transporteret, spredt ud over vores industrilandbrug og rejst som bygninger.
Arkitekterne tænkte selvfølgelig, at det ville være en god idé at beklæde centeret med selvsamme sten. Men trods århundreders erfaring med lige præcis det var det ikke sikkert nok for entreprenøren, hvorfor en – i moderne byggeri – mere velafprøvet kalksandsten blev valgt. Det er en industriel sten, der normalt ikke står råt, og både skala og tekstur virker derfor ny. Kalkfiltsning har givet stenene ekstra stoflighed og resistens, hvilket gør det muligt at fortsætte samme materialitet inde og ude, og derved knytte de to rum tættere sammen. Store betonoverliggere i inderummets døråbninger bidrager til et roligt og robust udtryk og klæder stenene virkelig godt. Samme ambitioner går igen i det støbte betongulv, der er matslebet og stedvist grænsende til terrasso, og som kan holde til beskidte støvler. Loftet består af grove, hvidolierede fyrretræslister, og så er vinduer og tag indrammet i aluminium. Taget ligger i niveau med plateauet over klinten og er dækket med jord og kalk fra udgravningen til byggeriet.
Artiklen fortsætter nedenfor…
Kristine Annabell Torp
Arkitekt MAA og ph.d.
Stevns Klint Experience
Boesdalsvej 14, 4673 Rødvig Stevns
Arkitekt: Praksis
Ingeniør: Henry Jensen
Landskabsarkitekt: Kristine Jensen,
Landskab og Arkitektur
Bygherre: Fonden Stevns Klint Besøgscenter
Opført: 2022
Udgivelse
Artiklen er første gang bragt i Arkitekten 01/2023
ANNONCE
Heroppe er der anlagt en helt diskret udkigsterrasse, en udsigtspark. Ved ankomst ser man slet ikke bygningen, før man påbegynder nedstigningen til bruddet, hvor den ligger som en lysende hulemunding med det her robuste og samtidigt finslebne look, der ikke minder om noget, man har set før, og så alligevel får én til at tænke på både templer og industribygninger. Det er helt utrolig rart, at et stykke arkitektur kan være så fint og så beskedent. At man kan blive ved med at vende tilbage til og tænke over alle de flotte samlinger og grove, taktile stofligheder i bygningen, samtidig med at den i al beskedenhed sender tankerne videre ud over klinten, ned i den dybe tid og hen over de monstrøse industrilandskaber, som vi også holder af og skal finde ud af, hvordan vi forvalter.
Det er således en generøs bygning, der aldrig bliver sig selv nok, men er vokset ud af landskabet, som den ikke kan adskilles fra. Hele bearbejdningen af sitet vidner om den her ydmyge tilgang og ses allerede på parkeringspladsen, der er nedsænket og gruslagt med en stenbelægning, som aftegner de enkelte pladser. På hele anlægsområdet er der etableret kalkoverdrev med en jævn fordeling af store flintesten, der i kalkbruddets historie har repræsenteret et affaldsprodukt, der blev dumpet på stranden. Nu ligger flintestenene smukt over det hele og venter på, at kalkoverdrevets særlige planter skal gro frem. I bunden af kalkgraven ligger Laden og Pyramiden, to bevaringsværdige bygninger, der kan huse diverse aktiviteter. Især Pyramiden, der har form efter den store kalkbunke, som opstod, når kalken blev samlet for at tørre, er et spændende rum og en ganske fin kontrast til besøgscentret. Hvor sidstnævnte er den her hvide, fortættede fossil med udsigt fra kalkvæggen, er Pyramiden den store, tomme skal, der fylder helt enormt i bruddet, men på en dæmpet måde, og hvor man er helt lukket inde med højt til loftet og lyden af havet. Når vi zoomer ud af selve kalkbruddet, er stisystemet her forbundet med trampestien, som forbinder hele klinten.
Besøgscentret kobler sig direkte på dette system, og derfor er det så godt tænkt, at man skal være lige så velkommen, hvad enten man er en flok lokale spejdere med mudrede vandresko, som skal høre om fiskeleret, inden de tramper videre for at se fiskeleret med egne øjne, turistbussen fra Hamborg eller syklubben fra Stevns, som kommer for en kop kaffe. Der har vi igen den dejlige egenskab ved besøgscentre, at her er vi alle gæster på lige fod. Det er en fin form for turisme, som jeg håber vi får endnu mere af i fremtiden. Og turister skal der nok komme i hobetal til Stevns, for det er en fornem perlerække af attraktioner, som nu er på plads. Foruden den største – klinten selv, og nu det nye anlæg i Boesdal Kalkgrav, er der Højerup Gamle Kirke, hvis kor røg ud over klintekanten i 1928, så man nu på fantastisk vis kan skue ud over havet og fiskeleret inde fra kirken, og hvis man fortsætter nordpå, venter Stevns Fyr forude.
Det er en formidabel bedrift at lave et verdensarvscenter, hvilket jo er en stor og vigtig ting, med så præcise og ydmyge bevægelser, at det tager få sætninger at beskrive det. Og alligevel kan man tale om det på alle mulige andre måder, fordi det placerer sig så klogt ind i så mange sammenhænge. Jeg håber, mange arkitekter vil kigge på det her anlæg, når vi i fremtiden skal finde nye måder at bruge landskabet på.