ANNONCE

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Et privat ferieprojekt på Møn, ved Hjelm Bugt, er definitivt taget af bordet, ikke mindst pga. lokale beboeres vedholdende protester. Bolig- og Planstyrelsen har nu sagt nej, og Vordingborgs borgmester har derefter lukket sagen (se også leder i dette tidsskrift 08/21).

Måske var Hjelm-byggeriet gået i sig selv, også af økonomiske årsager – byggepriser stiger, og leverancer forsinkes. Projektets investorer og udviklere, som ifølge Ekstra Bladet har en noget flosset karriere bag sig, må i hvert fald se sig om efter noget andet at investere i. Hvad med aktier?

Den 30. marts meldte Nordisk Film ud, at de alligevel ikke vil rive Paladsbiografen ned og bygge et alt for stort og allerede ved præsentationen bedaget kontorhus med biografer i kælderen.

Herfra har vi i lederen i Arkitekten nr.  5/2020 kritiseret planerne, også fordi man endnu engang så en privat bygherre lancere et projekt uden at udskrive en ordentlig arkitektkonkurrence.

Den måtte Copenhagen Contemporary sammen med Klara Karolines Fond afholde i stedet, og vi bragte her i Arkitekten (09/21) et interview med vinderne. Også Akademisk Arkitektforening udstillede vinderforslaget.

Nordisk Film er er blevet helt forelskede i Palads Biografen, inklusive Gernes bemaling. Der gemmer sig en interessant diskussion i den udsmykning; var den situationistisk tænkt eller udført for evigheden?

Det vigtige er, at Nordisk Film rent faktisk lytter til kritikken. Man lægger ligefrem op til dialog med borgerne om, hvordan det skal foregå. Det antydes, at en delvis nedrivning kan komme på tale – den slags skal man selvfølgelig holde skarpt øje med i forbindelse med den ombygning og istandsættelse af huset, som der lægges op til. Det står og falder med den fremtidige arkitektekts talent og stædighed.

Måske var det oprindelige højhusprojekt også gået i sig selv igen på grund af prisstigner m.m. Men i stedet for bare at sætte sagen på stand-by vil Nordisk Films administrerende direktør, Asger Flygare Bech-Thomsen, både gøre noget ved det udslidte og til delvis ukendelighed ombyggede hus og tage fat i den p.t. dødssyge plads og få skabt et nyt sted i byen.

Respekt for det! Måtte andre private investorer lade sig inspirere af Nordisk Film. Vi andre kan så glæde os over, at kritik er umagen værd, og at vi lever i et land med ytringsfrihed.

Leder af

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Udgivelse

Lederen bliver bragt i Arkitekten 04/2022, der udkommer den 11. maj 2022.

ANNONCE