ANNONCE

Fotos: Rasmus Hjortshøj – COAST Studio

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Parkeringshuset er bygget med en standardkonstruktion i indfarvet rød beton. Strukturen er åben eller lukket afhængig af det øvrige indhold, som lige nu er en topdesignet genbrugsstation, et supermarked, cykelparkering og så det, der har gjort bygningen lokalberømt: konditaget.

Hybriden sætter fantasien i gang i et byområde, hvor husene samler sig om kendte og klassiske formål. Og ikke netop markant forskellige funktioner i samme struktur, som også findes i f.eks. Dorte Mandrups Sundbyøsterhal II fra 2015

Ingen kunne vide, om konditaget ville trække mennesker til. Men det har det gjort, og vi ser i dag noget, der minder om et avanceret klatrestativ for biler og mennesker. Det er godt set af bygherren, og der ligger tilmed en konkurrence bag!

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

P-Hus og Konditaget Lüders

Helsinkigade 30, 2150 Nordhavn
Arkitekt: JaJa Architects
Kunstnerisk udsmykning: RAMA Studio
Genbrugsstation: Lendager Group
Bygherre: By & Havn
Ingeniør: Søren Jensen Rådgivende Ingeniører
Totalentrepriseteam: 5E, Ingeniør´ne, Årstiderne
Opført: 2016

Udgivelse

Artiklen blev udgivet i Arkitekten 10/2017

ANNONCE

Fotos: Rasmus Hjortshøj – COAST Studio

Fotos: Rasmus Hjortshøj – COAST Studio

Mit bud er, at den panoramiske udsigt over vandet fra taget spiller en vis rolle for stedets succes

Når Redmolen er fuld udbygget i henhold til de nuværende planer, vil udsigten være anderledes med den planlagte cirkulære erhvervsbygning på 62 meter i højden ude på spidsen. Men der vil være kig til siderne hen over de kommende boligkarréer foran.

Hybriden er et af de mest interessante huse i Nordhavn lige nu. De blandede funktioner er nævnt, men også de udvendige trapper og de store plantekasser er med til at understrege, at noget andet er på færde.

Meget får man foræret i et åbent parkeringshus, hvad angår de gamle tektoniske visioner om, at konstruktionen er arkitekturen. Ikke engang kække bølgeeternitplader er der sat op, og rummene står derfor rent med deres store spænd, kraftige betondragere, opstribede asfalt og indfarvede ydervægge. Punktum.

Tagplan

Nordfacade

Hvilket loppetorv ville man ikke kunne afholde her i tørvejr, hvis nu en etage blev spærret for parkering en gang imellem!

Langs trappeløbene er cortenstålplader supergrafisk perforeret med en figurativ fortælling om havnens historie med særligt fokus på ingeniør F.V.W Lüders, som i midten af 1800-tallet udviklede Københavns Havn.

Huset bærer tilmed havnekaptajnens navn og er på den måde en slags minde bevaret om de bygninger og aktiviteter, som efterhånden er på vej væk i Nordhavn.

Fotos: Rasmus Hjortshøj – COAST Studio

Fotos: Rasmus Hjortshøj – COAST Studio

På det arkitektoniske plan, med eller uden plantekasser, går det nu også godt i sig selv. For netop det skibslignende, smedjeagtige og fabriksprægede er samlet op i denne bygning på en gennemgribende og nyskabende måde.

Som nævnt gives meget af fraværet af en klimaskærm og et helt andet funktionelt indhold end boliger eller kontorer med pæne vinduer og nysselige mursten – og tak for det.

Meget mere af den tilgang er der brug for. Måske vil dette bygningsfysisk kondenserede havnemiljø smitte af og kaste mere åbne og komplekse bygninger af sig.