ANNONCE

Hammershus Besøgscenter. Fotos: Lovisa Nordlöf

Dommerkomiteen om serie 19687 – Hammershus Besøgscenter

Billedserie 19687 udgør et fint eksempel på en meget subjektiv portrættering af værket frem for den mere klassiske fortolking. Omgivelserne får lov til at dominere på samtlige billeder, mens selve værket kun afsløres i nøje udvalgte sekvenser.

Man behøver ikke selv at have været der for lynhurtigt at forstå, at vi er på Bornholm, og at bygningen er det nye Hammershus Besøgscenter. Beskueren drages bogstaveligt talt ind i fotografierne, som på én gang indikerer, at mennesket aldrig vil overgå naturen i skaberkraft, og samtidig beskriver det dramatiske, mystiske og voldsomme landskab. Bygningens lange facade lagt ind i bjergsiden som et ekstra geologisk lag er her bevidst udeladt og erstattet af fem fotos i højformat, hvor motiverne forekommer, som var de set ud af øjenkrogen: Bygningen i sin kontekst, snarere end selve bygningen, er det styrende element.

Og hvad er det så, man ser? Samspillet mellem det horisontale og det vertikale, det organiske og det stramme.

De fem billeder udgør tilsammen en meget smuk serie, hvor kvaliteten af det enkelte foto underordner sig det overordnede koncept.

Fakta

Fotograf: Lovisa Nordlöf
Hammershus Besøgscenter
Langebjergvej 26, 3770 Bornholm
Opført: 2018
Arkitekter: Arkitema Architects og Christoffer Harlang Architects

ANNONCE

Lovisa Nordlöf skriver

Som 23-årig studerende ved Kunstakademiets Arkitektskole er jeg blevet optaget af arkitekturfotografiet. Ikke kun af selv at fotografere, men også, ligesom mange andre, fordi meget af den arkitektur, jeg oplever, kun er visuel, i form af fotografier. Arkitekturfotografi kan ikke erstatte det at opleve et sted med alle sanser, men som fotograf kan man formidle sine egne oplevelser til andre. De værker, man selv ikke har mulighed for at besøge, kan man så få at se gennem en andens øjne. Hvad denne anden har valgt at fange giver en idé om de personlige overvejelser, der ligger bag hvert valg, og det synes jeg er meget fint. Jeg motiveres af at kunne bevæge gennem arkitekturfotografiet, ligesom jeg selv kan bevæges af visse fotografer og måden, hvorpå de fanger og formidler sanselige kvaliteter i arkitekturen og de rum, den skaber. Og så er det også meget sjov.

I denne billedserie har jag prøvet at fange ankomsten til bygningen og relationen mellem bygning og kontekst. Skiftet i skala mellem besøgscentret og ruinen, langt væk og tæt på, håber jeg giver tiden mere opmærksomhed. For mig er tidens gang meget til stede og afgørende i stedets identitet, i ruinen overfor og i den omgivende natur.