ANNONCE

Kildeskovshallen. Foto: Niels Nygaard

Redaktionen

Dommerkomiteen om forslag 46352 – Kildeskovshallen

En klassisk beskrivende arkitekturfotoserie. Og alligevel ikke. Der er et sært fravær af handling i serien fra en svømmehal, selv om der er et klassisk splash i et af interiørbillederne, og selv om der er tre mennesker på et enkelt af de øvrige billeder. Det er især billedet med de tre personer, der i første omgang fanger ens opmærksomhed, og som gør serien interessant.

Vi får næsten ingen information om selve svømmehallen, kun små glimt af en parasol, flag og et transparent univers med toner af vand og åbenhed mod omgivelserne. De to piger i forgrunden er vendt mod hinanden i deres eget intime rum, og herren, som sidder og læser, er alene ventende – på hvem ved vi ikke. De sidder i et blødt afstemt lys, næsten som i en hule, som modsvares af billedets åbenhed og lyse univers ind i distancen. Men billedet fortæller også historien om materialiteten, konstruktionen og letheden i bygningen – det, som arkitekten ville. Dette understøttes af de fire øvrige billeder i serien. Billeder, som alle er renset for mennesker.

Fotografen har været tro mod bygningens linjer og geometri, som beskrives neutralt uden styrtende linjer eller tricks – men ordnet og stilfærdigt. Især billedet af loftet er både beskrivende og abstrakt. De tre interiørbilleder er de stærkeste i serien.

Redaktionen

ANNONCE

Niels Nygaard skriver

Min interesse for arkitektur er groet ud af skateboardmiljøet. Jeg har hele min ungdom set verden fra en skaters perspektiv og har oplevet byen ud fra, hvor de gode skatespots var at finde.

Som skater får man et indgående kendskab til et sted, når man afsøger, hvordan det kan skates, og den nysgerrighed bruger jeg også i arkitekturfotografiet, når jeg pejler mig ind på en bygning og finder dens kendetegn og essens.

Jeg motiveres af at være i byrummet og observere, hvordan lys, materialer og former definerer bygningsværker. Menneskelivet fylder en stor del på mine billeder; livet, der leves, er i høj grad med til at give en bygning karakter. Tid og tålmodighed er to vigtige parametre, når jeg fotograferer.

I mine billeder af Kildeskovshallen har jeg været inspireret af, hvordan bygning, konstruktion, mennesker og landskab fortæller en samlet historie. Jeg har forsøgt at vise bygningen som præget af en skarp og delikat tidløs æstetik, hvordan den spiller sammen med og understreger sin egen funktion og menneskers daglige brug.

I min undersøgelse af bygningen gennem kameraet oplevede jeg, at den nærmest transcenderede og blev til en levende organisme, og det er den organismes ‘sjæl’ jeg har prøvet at indfange i mine billeder.

I øvrigt hedder jeg Niels, er 35 år, arbejder som selvstændig arkitekturfotograf og bor på Østerbro med min arkitekt-kæreste og to små døtre.