ANNONCE

Nørrebro Station. Foto: Martin Keiding

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Cityringen dukker op af undergrunden og griber fat i Nørrebro Stations højbane med en kombination af trappe og elevator på begge sider. Den løsning er æstetisk grum og vil tilmed ifølge DSB medføre, at passagerstrømmen gennem den gamle stationsbygning vil falde så meget, at huset vil ende med at stå tomt og skummelt hen. Det sidste gør det allerede pga. misligholdelse og massiv graffiti. Nørrebro Station fra 1930 er fredet – bare det ikke ender med vikingeskibshalsyndromet!

Østerport Station af Heinrich Wenck er netop sat i stand i forbindelse med metroen på Oslo Plads – men pga. af den nævnte prognose oplyser DSB, at man skal finde noget andet at bruge Nørrebro Station til. Banedanmark udvikler erhverv m.m. i buerne under højbanen, og det kunne nok være en god idé at samtænke en løsning for hele systemet, således at stationen med sit flotte rumforløb, sine smukke detaljer og eminente tagkonstruktion kan blive ved med at leve.

Der er tilmed en interessant fortælling bag Nørrebro Station, som bringer den i familie med metroen.

Stationen er en af flere, som blev bygget nogenlunde samtidig, da man i 1930 besluttede at elektrificere den københavnske nærtrafik (S-banerne). I et nummer af nærværende tidsskrift fra 1934 gennemgår Wencks efterfølger, overarkitekten ved De danske Statsbaner, K.T. Seest, således en række nyopførte og/eller ombyggede stationsbygninger. Foruden Nørrebro således også Vesterport, Hellerup, Lyngbyvejen, Vanløse, Nordhavn m.fl.

Byggeteknik og materialer var stort set de samme for alle stationerne, som dog er anbragt på de mest forskelligartede måder og derfor tilpasser sig de lokale forhold.

Hvis man havde ladet være med at bygge udvendige trapper og elevatorer op til perronen, ville stationen vel egentlig have kunnet klare sig med en almindelig gang restaurering og fortsætte sit liv som forbindelsesrum mellem gade og tog?

Nu skal der ud over istandsættelsen også fokuseres på en ny anvendelse af stationsbygningen. Find en fond, DSB, og udskriv en åben konkurrence om både brug og restaurering.

Seests arbejder er førsteklasses, og Nørrebro Station er kronen på værket.

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Udgivelse

Replikken blev udgivet første gang i Arkitekten 09/19.

ANNONCE