ANNONCE

Foto: Sydhavnens Folkemøde

Frederik Braüner

Arkitekt og ph.d.-studerende ved University of California, Berkeley.

Stemmer Fra Sydhavnen, Brian Lentz

“Undervisningsmaterialet ‘Stemmer fra Sydhavnen’ viser, at områderne heldigvis ikke er så stereotype, som nogle gerne vil fremstille dem. Der er selvfølgelig borgere i den gamle del af Sydhavnen, som har et væld af ressourcer, er højtuddannede og har dit og dat. Og andre i de almene boliger ovre på den anden side, som har det svært. Sådan er det jo. På kryds og tværs.”

“Jeg har hørt mange fra den gamle del af Sydhavnen sige: ‘Jamen, integration af den nye del af Sydhavnen… hvorfor?’ Men her har jeg nogle gange hørt folk fra den nye del af Sydhavnen og fra andre miljøer, som siger: ‘Hold da op, hvor har det givet mig en øjenåbner det her. Der er folk, som jeg normalt ville være gået en stor bue udenom eller være bange og utryg ved. At høre deres livshistorier har givet mig en ny forståelse. Fjernet nogle af mine fordomme ved at give mig indsigt’. Det er det, vi arbejder på; at styrke den sociale integration.”

www.stemmerfrasydhavnen.dk

Frederik Braüner

Arkitekt og ph.d.-studerende ved University of California, Berkeley.

ANNONCE

Sydhavnens Folkemøde, Rikke Rohr

“Det er farligt, når folk med en masse gode intentioner resignerer. Sydhavnens Folkemøde er først og fremmest sat i verden for at modarbejde den triste tendens. Det må simpelthen ikke ske. Der tager Folkemødet ansvar for noget, som nogle andre egentlig burde klare – at Sydhavnen ikke bliver en opdelt by.”

“Energien i Sydhavnens Folkemøde skal være konstruktiv. Vi vil skabe gensidig forståelse. Vi skal ikke stå og råbe ad tilflytterne, der sikkert har de bedste intentioner. Vi kan gå sammen om at passe på vores natur. Det tror jeg, vi er ret enige i. I stedet for at blive mere opdelte og uenige må vi samles om det, vi er enige om. Det, håber jeg, kan være med til at udbrede forståelse for dem, der er anderledes.”

“Det gamle røde Sydhavnen har en tradition og kultur for, at alle yder lidt en gang imellem uden at få noget for det. Det er gået op for mig, at det er lidt unikt. Det er tankevækkende. Jeg håber, vi kan skabe en diskussion om, hvad det er for en ressource. Og hvordan vi kan holde fast i det, så det kan inspirere.”

“Mennesker som andre, heriblandt medierne, ville kalde ressourcesvage, ser sydhavnere ikke som ressourcesvage. For de er pisse ressourcestærke i forhold til at give deres tid og deres frivillighed. De har skabt så mange unikke kulturting herude i Sydhavnen.”

“Jeg håber, at Sydhavnen kan blive et ‘best practice’-eksempel. Her ser man alle de problematikker, der findes i byudvikling i dag. Vi har det nye over for det gamle, hovedstaden over for landområderne, selvbyg over for privat development. Skal der være plads til alle eller bare nogle få? Skal vi presse folk længere ud af byerne?”

Rikke Rohr, Sydhavnens Folkemøde

“Blandt andet på grund af alle vores protester er det projekt, der er på tegnebrættet for Stejlepladsen nu, endt med at være langt bedre, end det ellers ville have været. Det er der ingen tvivl om. Hvis man kigger over på de andre grunde i Sydhavnen, finder man ikke den samme kvalitet. Det er et bevis for, at når man virkelig gør noget og vil noget, så kan man også godt. Men hvor er den vilje i alle andre byprojekter, hvor vi ikke står og råber højt? Det kan ikke være rigtigt, at vi skal lave et helt folkemøde bare for at få lidt kvalitet. Det er en ulige kamp.”

www.svfolkemøde.dk

SydhavnsCompagniet, Brian Lentz

“Da vi startede, oplevede vi, at Sydhavnen var meget opdelt. Før havde man lokaludvalg eller -råd, der prøvede at trække midler og aktiviteter til deres respektive områder. Der var meget tovtrækkeri, fordi man repræsenterede noget bestemt. I dag ser jeg nærmere, at vi alle, uanset hvor vi kommer fra, tænker Sydhavnen. Hvad der er godt for Sydhavnen. Så der er sket en kæmpe udvikling, som er meget konstruktiv.”

“I dag har vores organisation et medborgercenter, som er et aktivitets- og samværstilbud. Det er et levende hus, hvor vi har brugere, der kommer og søger netværk, fællesskab, realiserer drømme og initiativer. Vi laver mange udflugter og arrangementer, men har også en dagligdag, hvor man kan komme og starte dagen med et måltid mad. Man giver en femmer for morgenmad, men hvis man ikke kan, så tager man bare. Derfor har vi en relation til mange af dem, som er ugleset i store dele af befolkningen. Vi tror på sameksistens og rummelighed.”

“Nogle tilflyttere har været vant til at engagere sig i deres tidligere lokalsamfund og ser det som naturligt. De går ind i lokaludvalg, kulturhuse og her i SydhavnsCompagniet. Men en langt større gruppe holder sig til de nye områder i Sydhavnen. Det er nok meget naturligt. Folk orienterer sig mod dem, der minder mest om dem selv. Så er der nogle, der bryder med det og synes det gamle Sydhavnen er interessant. At kvaliteten ligger i mødet med dem, man ikke rigtig forstår eller kender.”

“Hvis man bliver ved, risikerer man at miste lommeparker og små grønne områder hist og pist og alle steder. Der tror jeg, man skal tænke mere visionært og mere langsigtet. Det skal ikke være den enkelte bydel, der kæmper sin kamp. Man skal have en dialog partierne og interesseorganisationerne imellem. Hvad det er for et København, vi vil have, og hvor vi ikke vil gå på kompromis?”

Brian Lentz

“Vi skal passe på ikke at skubbe aben videre. Vi så på Amager Fælled, hvordan man fik etableret en meget stærk interesseorganisation, man fik kæmpet en kamp, påvirket politikere og omstødt en beslutning. Men så fandt de et andet sted i København, og aben var skubbet videre. Det samme kan komme til at ske her. Hvis man bliver ved, risikerer man at miste lommeparker og små grønne områder hist og pist og alle steder. Der tror jeg, man skal tænke mere visionært og mere langsigtet. Det skal ikke være den enkelte bydel, der kæmper sin kamp. Man skal have en dialog partierne og interesseorganisationerne imellem. Hvad det er for et København, vi vil have, og hvor vi ikke vil gå på kompromis?”

www.sydhavnen.dk