ANNONCE

Upcycle Studios, Lendager Group, 2018. Foto: Mikkel Strange

Anne Pind

Arkitekt MAA

Hvis man som arkitekt formår at slå fra det gængse boligbyggeri i Ørestaden, så skal der nok blive lagt mærke til det. Tænk på, hvordan BIGs 8-tal og Bjerget hæver sig op over den dvaletilstand, der præger størstedelen af bydelens nyopførte boligbyggeri. Lendager Groups 20 nye rækkehuse har lignende potentiale. De er rumligt luksuriøse, fulde af genbrugsmaterialer og milevidt fra standardelementfabrikken.

Husene ligger skråt placeret på den aflange grund og giver stærkt modspil til det gængse retvinklede gadebillede i det relativt tætte Skovkvarter i Ørestad Syd. Vinklen beriger rumfølelsen indefra og ud – man føler sig ikke som frontalt ophængt baggrundstapet for naboen, men set fra enden af gaden betyder den også, at hovedindgangssidens facaderække lukker sig helt, fordi man kigger lige ind i betonvæggenes endestykker.

Når man fylder næsten hele grunden ud med 18 meter lange smalle huse, så er der ikke meget tilbage til fællesskabet, på gadeplan. Til gengæld er der ikke gået kantzone-krampe i bearbejdningen af de befæstede udearealer.

Anne Pind

Arkitekt MAA

Upcycle Studios

Robert Jacobsens Vej, Ørestad Syd
Arkitekt: Lendager Group
Medarbejdere: Anders Lendager (ansv. partner), Jesper Høiberg (projektleder, Anette Orth Laybourn, Iben Nørkjær, Torben Vestergaard, Niklas Nolsøe, Sunniva Garshol, Signe Balthazar Munk, Nicholas Ransome, Mathias Ruø Rasmussen
Ingeniør: MOE
Bygherre: NREP A/S, Arkitektgruppen A/S
Opført: 2018

Boliger: 20 rækkehuse i tre plan på ca. 185 kvm
Samlet areal: 3.911 kvm

Udgivelse

Anmeldelsen blev bragt første gang i Arkitekten 10/2018.

ANNONCE

Snit. Tegning: Lendager Group

Alle huse er i tre etager med tagterrasse og har samme planløsning, bortset fra enderækkehusene, der er lidt større og tilpasset grunden og bebyggelsens fællesfaciliteter. Husrækkens takt og tone sættes af de store, gennemgående betonvægge og forstærkes af de træbeklædte udhæng, der ligger som sorte savtakker på 1. salens sydside.

Hovedindgangen ligger på siden af en træbeklædt carport. Så er tonen sat: det er high-end upcycling, vi er på vej ind i. Vælger man hoveddøren, møder man en elegant, langstrakt ligeløbstrappe med stålvanger og trætrin, der binder etagerne sammen. Ankommer man via garagerummet, møder man vægge af gasbetonsten og en rå værkstedsstemning.

På den modsatte side af huset finder man endnu en indgang. Her er facaden ét stort patchwork af genanvendte termo¬ruder, der er hentet i en almen bebyggelse i Aalborg. Ruderne har fået nye rammer og er opsat i to lag for at kunne leve op til bygningsreglementet. Det ydre er sortmalet, det indre står i ubehandlet fyrretræ. Den sammenkoblede facade er komponeret, så der dannes det fineste forskydningsspil mellem lagene. Det er dejligt at se på – og at se igennem.

Bag facaden ligger et 6,5 meter højt atelierrum. Det er lige så skønt og lyst at stå i, som man kan forestille sig. Ideen er, at det store rum kan adskilles fra boligen, lejes ud eller bruges som kontor med egen indgang.

Alle betonelementer i byggeriet er lavet af genanvendt betonaffald fra metro-byggeriet. Betonen er knust og støbt på stedet. Endelig oplever man et lykkeligt udkomme af fornuftsægteskabet mellem metroen og boligbyggeriet i København!

Betonvæggene står nøgne, med mangfoldige spor fra støbningsprocessen. Det er levende flader fulde af detaljer, og man bliver taknemmelig for, at råhuset ikke er indækket i gipsplader og plastikmaling. De store vinduespartier i begge ender af husene får hjælp på midten af et ovenlysvindue, der skærer hul i tagterassen, lige over køkkenet. Så selv om husene er meget dybe, virker de ikke mørke, og selv om der er store, kølige betonflader, er de også fulde af rar stemning, i høj grad hjulpet på vej af de mange træbeklædninger, der kommer helt tæt på kroppen i gangarealer og værelser på de øvre lavere etager.

Opfindsomhed, æstetik og rationalitet smelter sammen i dette byggeri. Det er gennemtegnet og ambitiøst fra væg til væg.