ANNONCE

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Avasara Academy er en privat, eksklusiv mellemskole for Indiens mest intelligente piger, som uddannes med henblik på at lede landet i frem­tiden. Sådan står det skrevet på skolens hjemmeside, som også oplyser adressen c/o Oxford Golf and Country Club Maharashta ved den grønne Lavale-dal uden for Pune.

En tilføjelse af Case Design i form af en campus med flere bygninger tages i brug i disse år. Godt hjulpet på vej af den danske billedkunstner Malene Bach, som i samarbejde med arkitekterne og et kollektiv af håndværkere, designere og landmænd skaber skønhed i enkle, eksponerede betonkonstruktioner.

Ét er de fotografier, som viser udvalgte motiver fra byggeriet, og som i sig selv giver indtryk af et eleveret arkitektonisk niveau – et andet er selve udstillingen i hjørnet af Arsenale, lige når man kommer ind til venstre. Her indgår møbler, udstillingsmontrer med modeller i karton, støbte modeller af bebyggelsen, et 1:1 parti af murværk, farveprøver og andre elementer i et harmonisk flow styret af skillevægge beklædt med nogle af de farver, som er i spil i skolebyggeriet. Den kunstige belysning af udstillingen i både kolde og varmere farver giver det sidste løft til dette elegante og velkomponerede showroom.

Case Design har skabt et arkitektonisk univers, som, takket være klimaforholdene, er mere spartansk tektonisk end selv det mest prunkløse, åndsbeslægtede byggeri på vore breddegrader. Hvor ville man dog alligevel ønske, at den tilgang til stof og rum og farver ville gribe mere om sig og ætse alle danske gipsvægge, vinylgulve, nedhængte lofter, flove farver og aluminiumsindfattede dør- og vinduespartier væk.

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

A School in the Making
Case Design (Anne Geenen, Samual Barclay)
Udstilling på den kuraterede hovedudstilling, Arsenale

Udgivelse

Anmeldelsen blev udgivet første gang i Arkitekten 06/18.

ANNONCE

Foto: Ariel Huber