Konkurrence- og udbudsnetværk

Arkitektforeningen arbejder for mere kvalitet i udbud og konkurrencer og for en bedre konkurrencekultur i branchen. Bliv en del af konkurrence- og udbudsnetværket og vær med til at udveksle viden om de mest aktuelle udfordringer og dele de bedste erfaringer. Netværket er et debatforum, hvor vi vender centrale tematikker, inspirerer hinanden, deler værktøjer, konkret viden og sparrer om arbejdet med konkurrencer og udbud.

Vikingeskibsmuseets nye museumsbygning. Copyright: KVANT 1 og Lundgaard & Tranberg Arkitekter.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Kan vi finde en vej, hvor udbud stiller mere skarpt på arkitektonisk kvalitet, bliver mindre ressourcekrævende og skaber værdi for alle parter? Hvordan kan konkurrencer skærpes, så der bliver mere plads til kreativitet og på samme tid sikkerhed for projektets økonomi? Hvad er værdien af en arkitektkonkurrence? Og hvad koster den gode idé egentlig?

Sådan lyder nogle af de spørgsmål, som vi diskuterer i Arkitektforeningens netværk for konkurrencer- og udbud. I netværket sætter vi rammerne for udbud og konkurrencer under lup for at undersøge og komme med indspark til, hvordan vi kan sikre den arkitektoniske kvalitet.

Vi drøfter alle former for udbud, som indeholder arkitektydelser. Og vi analyserer konkurrence- og udbudsforløb, undersøger rammerne, deler erfaringer og bringer viden i spil i fællesskab – for at lære af hinanden, løfte vidensniveauet, fremme kvaliteten og udbrede kendskab til god praksis.

For hvem

Netværket er for alle, der beskæftiger sig med konkurrencer og udbud med arkitektydelser.

Netværket er et forum for bygherrer, rådgivere, udviklere og andre, som har hænderne nede i udbudspraksis. Her løfter vi aktuelle udfordringer og tendenser og vender dem på tværs af roller og positioner.

Tilmeld dig netværket ved at skrive til fagkonsulent Sidsel Gelting Hodge.

Det får du

Bliver du en del af konkurrence- og udbudsnetværket, får du:

• To fysiske og fire digitale arrangementer hver år. Arrangementerne byder på debat af aktuelle emner samt inspirerende oplæg fra bygherrer, forskere og praktikere. De fysiske netværksmøder tager som regel afsæt i en konkret case og afholdes skiftevis i København og Aarhus.
  • Et lukket forum for vidensdeling og erfaringsudveksling.
  • Invitationer til andre relevante arrangementer.

Pris pr. år

• Virksomheder/organisationer/kommuner: kr. 5.000,-. Medlemskabet er ikke personligt, så det er muligt, at flere kollegaer deltager i netværksmøderne samtidig eller på skift.
  • Personligt medlemskab for medlemmer af Arkitektforeningen eller FORUM for Arkitektur: kr. 850,-
  • Personligt medlemskab for ikke-medlemmer af Arkitektforeningen eller FORUM for Arkitektur: kr. 1.700,-

Se program længere nede.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Dem kan du møde i netværket

Vandkunsten
Bygningsstyrelsen
Arkitektkonkurrencer.dk
BOGL
COWI
Molt Wengel
By & Havn
Realdania
Aalborg Kommune
Kuben Management
Grandville
Lokale og Anlægsfonden
Rambøll
Nanna Müller Schneider, ADEPT
Kerstine Fogh Harboe, Lytt Architecture
Elin Carlsen
Stephen D. Willacy, Stephen D. Willacy Architecture + Urbanism
Christian Meldgaard, Absalon & Co.
Signe Balthazar Munk, PLH Arkitekter
Stine Sofie Sønderbæk Christensen, PLH Arkitekter
Malene Hjortsø Kyndesen, Lundgaard & Tranberg Arkitekter
Liv Reese Bjarrum, 3XN
Gry Kjær, 3XN
Tyra Dokkedal, Seriously Fun
Peter Gatys Wahlberg, in_situ arkitekter
Peter Larsson, Freja Ejendomme
Hans Jørgen Vesthardt
Saskia Peinow

Kommende arrangementer

11. april 2024 – Webinar: Anbefalinger til at skabe mere effektive og værdiskabende udbudsprocesser
Er der forhandlingsmetoder, der kan skabe mere effektivt og værdiskabende byggeri med færre konflikter og større sikkerhed om kvalitet, tid og pris? Onlinemøde med Torkil Schrøder-Hansen, erhvervs-ph.d.-studerende ved KU og fagleder for udbudsret i DI Byggeri.

Til mødet sætterTorkil Schrøder-Hansen udbudsretlige rammer og forhandlingsteori under lup og deler nye indsigter og viden fra sit ph.d.-projekt om værdiskabelse gennem forhandlingsformen.

Læs mere og meld dig til her

Primo juni – Fysisk møde i København: Renoveringen af Nationalbanken

26. august 2024 – Webinar: Konkurrencen om Vikingeskibsmuseet

September – Fysisk møde i Aarhus: T.B.D

November – Webinar: Økonomien i konkurrencer

Tidligere arrangementer:

• 31. januar 2024 – Webinar med Håndværkskollegierne som case
  • 14. november 2023 – Webinar: Når kunsten er i centrum
  • 19. september 2023 – fysisk møde i Aarhus: Konkurrenceprogrammet under lup
  • 30. juni 2023 – Fysisk møde i København: På tur med de nordisk-baltiske arkitektforeninger
  • 9. maj 2023 – Webinar: Hvordan bliver der plads til innovationen?
  • 9. februar 2023 – Webinar: Fra arkitekturpolitik til kommunale udbud
  • 15. december 2022 – Webinar: Bæredygtigt byggeri og jura
  • 27. september 2022 –Webinar om bæredygtighed i arkitektudbud
  • 10. juni 2022 – Fysisk møde og debat i København: Byudviklingsprojekter​ i parallelopdrag
  • 16 marts 2002 – Webinar: Hvordan tilrettelægger vi udbud, så de understøtter projektets vision?
  • 10. februar 2022 – Webinar: Kan et godt greb om budget og risiko i de tidlige faser hos bygherren styrke processen og dermed udviklingen af bedre arkitektur?
Vejledning til bygherrer og bygherrerådgivere

Vejledning til projektkonkurrencer – 7 gode råd

Få indblik i en mere enkel og mindre ressourcekrævende vej til at gennemføre projektkonkurrencer. Bogen er udarbejdet af Arkitektforeningen og Danske Arkitektvirksomheder.

Hent bogen gratis