Ledelse af Arkitektonisk Kvalitet

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

LAK – LEDELSE AF ARKITEKTONISK KVALITET

Et ledelseskursus, der understøtter dig ledelsesfagligt og personligt i at lede projekter med fokus på den arkitektoniske kvalitet.

Har du ansvaret for gennemførelsen af den arkitektoniske kvalitet på virksomhedens projekter? Som en form for mellemleder står du mellem tegnestuens eller kommunens strategi og politik og kunden og brugerne. I dette felt skal du sørge for at skabe rum for de arkitektoniske overvejelser og forhandlinger omkring kvalitet, prioritet, ambition og proces, så teamet kan fungere, arbejdspladsen bliver promoveret, og bygherren bliver tilfreds. Det kræver en særlig arkitektfaglig proces- og relationskompetence at nå frem til de ønskede resultater og at få både loyale kunder, der kommer tilbage med nye opgaver, og at lykkes med den arkitektoniske ambition.

Dette forløb styrker dig ledelsesmæssigt som arkitektonisk ansvarlig for dine projekter gennem en større strategisk selvindsigt og faglig afklaring omkring, hvordan du varetager denne rolle. Forløbet veksler mellem teori, praksis og direkte træning og sparring omkring din personlige håndtering af lederrollen.

For at få det fulde udbytte af kursusforløbet forudsættes det, at du har mindst 10 års arkitektfaglig erfaring samt projektansvar.

Begrebet ‘projektleder’ anvendes overordnet i kursusforløbet uagtet deltagernes individuelle titler i virksomhederne privat og offentligt (eksempelvis sagsarkitekt, lead design architect, seniorprojektleder, seniorarkitekt, senior design architect).

Kurset er udviklet til og målrettet akademiske arkitekter. Hvis du har en anden uddannelse/faglighed, så kontakt os for en vurdering med henblik på tilmelding.

Forløbet
Forløbet indledes med et individuelt online-interview for at skærpe det individuelle læringsfokus for deltagerne.

LAK er bygget op af fire moduler, der hver forholder sig til en central kompetence for den arkitektfaglige leder.

Kursusleder og gennemgående facilitator på forløbet er Thea Mikkelsen, MA og MSc, innovationskonsulent og erhvervspsykolog.

Kurset har afsæt i en individuel test af den personlige ledelsesprofil (vi anvender testværktøjet Hogan Assessment), og individuelle samtaler med deltagerne før, under og efter forløbet med kursusleder Thea Mikkelsen sikrer den optimale integrering af læringen.

Den samlede kursusrække strækker sig over 8 undervisningsdage fordelt på 4 moduler i løbet af 4 måneder samt et interview og en coaching på baggrund af en personlig lederprofil, du skal tage online som del af kurset.

Det samlede forløb afsluttes med en skriftlig opgave på baggrund af kursusrækkens emner (maks. 3 sider) og en tilbagemelding på denne.

Holdstørrelsen er begrænset til maks. 18 deltagere (heraf højst 4 deltagere fra samme arbejdsplads).

Undervisningssted
Arkitektforeningen, Åbenrå 34, 1124 København K
(Kursets Modul 3 afholdes som internatophold på Sjælland)

Pris
Kursusforløbet koster kr. 36.000. For medlemmer af Arkitektforeningen er kursusafgiften kr. 31.000.

Ledelse handler om at skabe tillid“. Læs interviewet med tidligere deltager på LAK, arkitekt MAA Dorte Sibast.

Se også interviewet “Arkitektonisk kvalitet på skemaet” med Carsten Fischer, arkitekt MAA og LAK-deltager.

Undervisningsforløb
Online-interview (Zoom) forud for opstart: Aftales individuelt med den enkelte deltager
Modul 1 – Leder af arkitektonisk kvalitet: 2 dage
Personlig tilbagemelding på lederprofil: 1,5 times individuelle samtaler via Zoom