Arkitekturpolitisk Netværk

I Arkitektforeningen har vi øget vores fokus på kommunale arkitekturpolitikker, så vi får styrket implementeringen af dem i landets kommuner. Bliv en del af vores arkitekturpolitiske netværk.

Aalborg. Foto: Aalborg Kommune
Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Flere danske kommuner i gang med at udarbejde eller opdatere deres arkitekturpolitik, og du kan møde mange af dem i vores netværk.

Arkitekturpolitisk Netværk er et tværfagligt forum, hvor vi som forening kan bidrage med arkitektfaglige input og skabe et rum for medlemmernes udveksling af viden, værktøjer og erfaringer med at udarbejde og implementere en arkitekturpolitik og dermed styrke den arkitektoniske kvalitet i det fysiske miljø.

Netværket er målrettet alle, der arbejder med planlægning, byggeri eller byudvikling i kommunerne – kommunalpolitikere er også meget velkomne. Netværksmøderne finder sted forskellige steder i landet, hvor kommunerne på skift agerer vært og på den måde får mulighed for at sætte fokus på den lokale praksis og vise nogle af resultaterne.

Det får du

• To netværksmøder årligt med oplæg og byvandring i værtskommunen
  • To-fire digitale møder med inspirerende oplæg og mulighed for erfaringsudveksling
  • Adgang til optagelser og materiale fra tidligere netværksmøder
  • En lukket netværksgruppe med mulighed for vidensdeling

Pris pr. år

• Medlemmer af Arkitektforeningen (MAA/FORUM): kr. 850,-
  • Personligt medlemskab (ikke-medlem): kr. 1.700,-
  • Organisationsmedlemskab: kr. 3.000,-
  • Medlemskabet er ikke personligt, så det er muligt at deltage flere kollegaer til netværksmøderne (max. tre, derefter særpris) eller deltage på skift.

For yderligere information og tilmelding til netværket

Kontakt Katrine Østergaard Bang, telefon: 3085 9014, mail: kb@arkitektforeningen.dk

Møder i 2024:

Onlinemøder: 30. januar, 12. juni og 29. oktober kl. 14.30-16

Heldagsmøder: 2. maj i Esbjerg og 10. september i Holbæk

Møder i 2023:

Onlinemøder: 9. februar og 16. august (introduktion til BYSTART)

Stadsarkitektsalon: 8. november kl. 15-16.30 (Åbenrå 34/online)

Heldagsmøder: 6. juni (Høje Taastrup) og 28. september (Randers)

Møder i 2022:

Onlinemøder: 8. juni og 2. november kl. 14-15.30

Heldagsmøder: 6. april i Søborg (Gladsaxe Kommune) og 31. august i Årslev (Faaborg-Midtfyn Kommune).

Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Redskaber til kommunal arkitekturpolitik

Alle kommuner kan have gavn af en arkitekturpolitik; her finder du inspiration, gode argumenter og eksempler, og bagefter kan du læse den trinvise guide til, hvordan man som kommune skaber, driver og udvikler en arkitekturpolitik.

Kommuner med arkitekturpolitik

Her finder du en liste over de af landets kommuner, der allerede har en arkitekturpolitik. Gå på opdagelse i deres politikker og strategier og få inspiration til, hvordan jeres kommune kan komme i gang med at arbejde mere målrettet med den arkitektoniske kvalitet i byudviklingen.