Planfagligt netværk

Diskussionen af arkitektonisk kvalitet og hvordan vi bedst muligt sikrer den arkitektoniske kvalitet i byudviklingen, tænder mange arkitekter, men er samtidig en diskussion, hvor der er mange delte meninger. Nu kan du blive en del af et planfagligt netværk, hvor vi sætter fokus på og diskuterer aktuelle tendenser og udfordringer i byplanlægningen.

Ballerup Boulevard. Arkitekt: Marianne Levinsen. Foto: Torben Eskerod
Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningens planfaglige netværk er en medlemsdrevet platform for diskussion af aktuelle udfordringer og potentialer i planfaget og den offentlige forvaltning.

Netværket er gratis og henvender sig til arkitekter MAA og øvrige faggrupper, der arbejder i den offentlige forvaltning eller som rådgiver eller forsker beskæftiger sig med planlægning og byudvikling.

Gennem møder med oplæg og diskussion skal netværket bidrage til faglig udvikling og kvalificere diskussionen af, hvordan planværktøjerne kan styrkes, så planlæggere kan bidrage til at sikre arkitektonisk kvalitet i byudviklingen.

Møder i 2024

4. marts, 28. maj om byfortætning, 29. august om strategisk bymidte planlægning og 20. november (endnu ikke program). Alle møder finder sted online.

Om netværket

Netværket optager løbende nye medlemmer. Møderne afvikles digitalt, da netværksmedlemmerne kommer fra hele landet.

Netværket faciliteres pt. af:

• Arkitekt MAA Sune Porse Carlsen, der har en fortid som planlægger i Roskilde Kommune og siden 2016 har drevet sin egen konsulentvirksomhed Carlsens Planer
  • Arkitekt MAA Jorge Soto Gonzalez, der siden 2006 har arbejdet som planlægger i Gentofte Kommune.
  • Arkitekt MAA, ph.d. Katrine Østergaard Bang, der siden 2019 har arbejdet med kommunal arkitekturpolitik og planlægning i Arkitektforeningen, tidligere forsker og underviser ved Kunstakademiets Arkitektskole bl.a. Masteruddannelsen i Strategisk Byplanlægning, som både Sune og Jorge har gennemført.

For yderligere information og tilmelding til netværket

Kontakt Katrine Østergaard Bang, mail: kb@arkitektforeningen.dk, telefon: 3085 9014 – husk at oplyse dit medlems nr. ved tilmelding.

Tidligere møder i netværket:

2023:

• 28. februar: Spacemaker AI, Even Brænne Olstad
  • 24. maj: Pilotprojekter under Plan 22+, Britt Vorgod Pedersen
  • 7. september: Radikal bevaring, Rikke Stenbro
  • 22. november: Kan vi bruge planlægningens værktøjer til at reducere CO2-udledningen? Helle Tegner Anker

2022:

• 24. januar: Kommunale udbygningsaftaler ved advokat Louise Heilberg, Bech-Bruun.
  • 26. april: Bæredygtighed i lokalplanlægningen ved konsulent Lærke Cecilie Bjerre, KL og projektleder Frederik Fenger, Københavns Kommune.
  • 7. september: Bæredygtighed i byprojekter ved arkitekt MAA Kasper Brejnholt Bak, Head of Urbanism ved EFFEKT.
  • 24. november: Fremtidens bæredygtige landskaber ved  sekretariatsleder Helga Grønnegaard, Collective Impact.

2021:

• 13. januar: arkitekt MAA Nicolai Bo Andersen, Det Kongelige Akademi om bæredygtig bygningskultur.
  • 27. januar: arkitekt MAA Marianne Tonim Nielsen, Odense Kommune om hvilke kompetencer og mandater vi har brug for i forhold til opnå arkitektonisk kvalitet.
  • 24. februar: planchef Britta Bjerregaard Pørksen, Skive Kommune om kommunale virkemidler til sikring af arkitektonisk kvalitet
  • 17. marts: arkitekt MAA Line Toft, Labland om samskabelse og arkitektonisk kvalitet
  • 14. april: udviklingschef Dorte Sibast og arkitekt MAA Helene Kjærsgaard og projekt- og programleder Mette Damkær, Herning Kommune om kvalitet i konkurrencer og udbud
  • 28. april og 19. maj: workshop om input til kommende planlovsrevision