Planfagligt netværk

Diskussionen af arkitektonisk kvalitet og hvordan vi bedst muligt sikrer den arkitektoniske kvalitet i byudviklingen, tænder mange arkitekter, men er samtidig en diskussion, hvor der er mange delte meninger. Nu kan du blive en del af et planfagligt netværk, hvor vi sætter fokus på og diskuterer aktuelle tendenser og udfordringer i byplanlægningen.

Kickstart Tornhøj. Byrumsprojektet indgår i en række ambitiøse renoveringsprojekter i den nordlige del af Aalborg Øst og er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og Realdania. En ny bro er områdets pejlemærke med træ og beton og erstatter en tidligere viadukt. Projektet er udført af Vandkunsten og Marianne Levinsen Landskab. Fotograf: Claus Bjørn Larsen. Realdania.
Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningens planfaglige netværk er en platform for intern diskussion af aktuelle udfordringer og potentialer i planfaget og den offentlige forvaltning. Netværket henvender sig til arkitekter MAA, der arbejder i den offentlige forvaltning eller som rådgiver eller forsker beskæftiger sig med planlægning og byudvikling.

Gennem netværksmøder med oplæg og diskussioner er det ønsket, at netværket skal bidrage til faglig udvikling samt kvalificere diskussionen af hvordan planværktøjerne kan styrkes og vi som planlæggere kan bidrage til at sikre arkitektonisk kvalitet i byudviklingen.

Netværket havde i første omgang en ambition om at formulere mulige anbefalinger til, hvordan lovgivningen med fordel kan revideres, så den i højere grad understøtter arkitektonisk kvalitet fra helhed til detalje. Dette arbejde foregik henover foråret 2021.

Møder i 2022:

Vi planlægger at afvikle fire møder online.

Årets første møde den 24. januar havde fokus på kommunale udbygningsaftaler.

Årets andet møde den 26. april har fokus på bæredygtighed i lokalplanlægningen.

De øvrige møder finder sted 7. september og  24. november.

Om netværket:

Netværket havde sin opstart i november 2020 og optager løbende nye medlemmer. Møderne afvikles digitalt.

Netværket faciliteres pt. af:

Arkitekt MAA Sune Porse Carlsen, der har en fortid som planlægger i Roskilde Kommune og har siden 2016 drevet sin egen konsulentvirksomhed Carlsens Planer.

Arkitekt MAA Jorge Soto Gonzalez, der de seneste 15 år har arbejdet som planlægger i Gentofte Kommune.

Arkitekt MAA, ph.d. Katrine Østergaard Bang, der de seneste tre år har arbejdet med kommunal arkitekturpolitik og planlægning i Arkitektforeningen, tidligere forsker og underviser ved Kunstakademiets Arkitektskole bl.a. Masteruddannelsen i Strategisk Byplanlægning, som både Sune og Jorge har gennemført.

Yderligere information og tilmelding til Katrine Østergaard Bang

Tidligere møder i netværket:

2020:

4. november: opstartsmøde

25. november og 13. december: fælles diskussion og oplæg om arkitektonisk kvalitet

2021:

13. januar: arkitekt MAA Nicolai Bo Andersen, Det Kongelige Akademi om bæredygtig bygningskultur.

27. januar: arkitekt MAA Marianne Tonim Nielsen, Odense Kommune om hvilke kompetencer og mandater vi har brug for i forhold til opnå arkitektonisk kvalitet.

24. februar: planchef Britta Bjerregaard Pørksen, Skive Kommune om kommunale virkemidler til sikring af arkitektonisk kvalitet

17. marts: arkitekt MAA Line Toft, Labland om samskabelse og arkitektonisk kvalitet

14. april: udviklingschef Dorte Sibast og arkitekt MAA Helene Kjærsgaard og projekt- og programleder Mette Damkær, Herning Kommune om kvalitet i konkurrencer og udbud

28. april og 19. maj: workshop om input til kommende planlovsrevision