Sustainable Development Goals Netværk

FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling er højaktuelle og et vigtigt fælles afsæt for den grønne omstilling. Med dette gratis medlemsnetværk undersøger vi, hvad arkitekter kan gøre for at hjælpe med at opnå dem.

Karens Minde Aksen i Københavns Sydhavn. Arkitekt: Schønherr. Foto: Schønherr/Thomas Hjorth Vesterbæk og Jens Juul Thiis Knudsen

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Bæredygtighed defineres i FN’s verdensmål som en omfattende og smuk vision om en verden i balance. Verdensmålene taler i høj grad til det byggede miljø og arkitekternes potentiale til aktivt at arbejde med at opnå dem.

Sustainable Development Goals Netværk er et fagligt forum for debat og udveksling af den nyeste viden om bæredygtig omstilling. Vi diskuterer, hvordan arkitekterne kan spille en rolle. Om nogle mål er vigtigere end andre. Hvordan du kan bidrage med din faglighed. Og hvordan vi kan dele viden og lære af hinandens erfaringer.

Hvordan foregår det?

Det medlemsdrevne netværk mødes fire-fem gange om året i ca. to timer i Arkitektforeningens lokaler. Vi inviterer oplægsholdere indenfor, som kan bidrage til inspiration og debat, men deler også ud af den viden og erfaring, vi hver især har opbygget i praksis.

For hvem?

Netværket er forbeholdt MAA’ere, og det er gratis at være med.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Om netværket

Netværket er medlemsdrevet. Lederrollen går på skift på årlig basis, og vi optager løbende nye medlemmer.

De fire-fem årlige møder afholdes i Åbenrå 34 i København K.

Tilmeld dig netværket via mail@arkitektforeningen.dk

Program for 2024

Tirsdag 20.02.2024: Bæredygtighedsmål og implementering (AFHOLDT)
Bæredygtighedsmål som metode for en politisk håndtering af den grønne omstilling.

Onsdag 10.04.2024 kl. 16-18:00: ‘Arktivisme’ – hvad er det?
Netværksdeltagerne undersøger fænomenet sammen med en række gæster, der hver på deres måde arbejder med arkitektur og aktivisme.

Mød:

• Christine Bjerke, Building Diversity
  • Anton Ryslinge, CEO i Arkitekter Uden Grænser
  • Laura Kristine Bjerre Munch, projektchef i Realdania med ansvar for Underværker-kampagnen
  • Susanne Rud, seniorrådgiver i BARK Rådgivning og kampagneleder for Underværker
  • Beata Hemer, KARCH-Master programme: Political Architecture-Critical Sustainability
  • Mette Prag, arkitekt MAA og stifter af Plads

Torsdag 20.06.2024: Social bæredygtighed

Debat og korte indlæg om social bæredygtighed. Hvad er det? Kan det måles? Og hvordan kan vi udvikle og praktisere social bæredygtighed i praksis?

Vibeke Grupe Larsen, arkitekt MAA, erhvervs-ph.d. og ekspert i bæredygtigt byggeri, præsenterer sin ph.d.-afhandling “Circular Transition and Affordable Housing. Generating Social, Environmental and Economic Value by Design”.

Info om tilmelding følger.

Tirsdag 27.08.2024: Byggefællesskaber – netværket tager på ekskursion.
Netværket tager på tur til Fællesbyg i Køge og diskuterer byggefællesskaber, blandede byer og nye boformer.

Mød:

• Christian Hansen, beboer Fællesbyg
  • Jan Albrechtesen, arkitekt MAA, Vandkunsten
  • Simon Leth Nielsen, byplanlægger i Køge Kommune
  • Line Røtting Dornan, Fonden Billige Boliger

Info om tilmelding følger.

Onsdag 09.10.2024: Tværfaglighed
Debat og korte indlæg om, hvordan vi bryder med silotænkningen og styrker samarbejdet med andre fag. Fra kunst, biologi, etnologi, antropologi, sociologi og jura til økonomi og forretning.

Mere info følger.

Torsdag 12.12.2024: Juleafslutning og netværksmanifest
Vi tager temperaturen på os selv. Hvordan er vi fortsat relevante som netværk? Hvilke tematikker skal vi tage op? Og hvordan fungerer netværket bedst.

Mere info følger.

Alle netværksmøderne afholdes i Arkitektforeningens lokaler fra kl. 16.00-18.00, hvis ikke andet er nævnt. Møderne afholdes så vidt muligt som hybridmøder, så man kan være med fra alle egne af Rigsfællesskabet.

Bemærk, at mødet den 27.08. 2024 afholdes hos Fællesbyg i Køge.

Netværksmøderne er åbne for alle MAA’ere mod optagelse i netværket.

Om netværksleder Tom Westergaard Hansen

Nuværende leder af netværket er arkitekt MAA Tom Westergaard Hansen, tomwhansen@mac.com.

Tom har 25 års projekteringserfaring fra danske og tyske tegnestuer. Han er nysgerrig på, om og hvordan den bæredygtige omstilling sætter sig i vores byggeskik, hvordan materialer og deres konstruktive samlinger får en anden og mere synlig tilstedeværelse, og om den bæredygtige omstilling dermed påvirker vores forståelse af arkitekturens skønhed.

Verdensmålspavillon af ReVærk ved Københavns Havn i forbindelse Arkitekturhovedstad 2023. Foto: ReVærk