Sæt pris på din arkitektur!

Arkitektforeningen opfordrer alle landets kommuner til at præmiere god arkitektur. Bygningspræmieringsordningen skal fremme kvalitet i både nybyggeri og i vedligeholdelsen af den eksisterende bygningsmasse.

Bygningspræmiering er en pris for arkitekten og bygherren, men prisen er også til glæde for kommunen, da den er med til at støtte op om smukt byggeri til glæde og gavn for kvaliteten i bymiljøet og byens borgere.

Se priserne for 2015
Aktuelle præmierede bygninger

Mangler jeres kommune eller præmierede byggeri på listen?
Kontakt kommunikationsrådgiver Cæcilie Skovmand, mail cs@arkitektforeningen.dk

Bedømmelsen
Bedømmelseskomiteen består normalt af borgmesteren eller formanden for Teknik- og miljøudvalget samt en række byrådsmedlemmer. Arkitektforeningen udpeger efter kommunens ønsker 1 eller to arkitekter, hvis opgave det er, på en professionel måde at vurdere og rådgive den øvrige komités medlemmer om de indstillede projekter. Kommunen administrerer selv ordningen, tager stilling til eventuel honorering og niveau for afholdelsen af udgifter i forbindelse med de af Arkitektforeningen udpegede repræsentanter. Bedømmelseskomiteen mødes normalt 2 - 3 gange om året inklusive festligholdelsen.

Præmien
Påskønnelsen fra kommunen kan være en pengepræmie, men er i de fleste tilfælde en lille bronzeplade som kommunen selv har fået udfærdiget. Bronzepladen viser normalt kommunens byvåben med en indgraveret tekst, f.eks. "Præmieret af Randers kommune" samt årstal. Med bronzepladen følger normalt 2 indrammede diplomer, et til bygherren og et til arkitekten.

Festligholdelsen
Mange kommuner har valgt at offentliggøre Bygningspræmieringen på Arkitekturens dag den 1. oktober. Mange kommuner benytter det som en lejlighed til at lave andre aktiviteter om arkitektur, f.eks foredrag, udstillinger og byvandringer evt. i samarbejde med private eller offentlige institutioner.

Hvad kan præmieres
Arkitektforeningen har udarbejdet et forslag til vejledende vedtægter for præmiering. Vedtægterne kan downloades her

En række kommuner præmierer allerede god arkitektur. Se hvilke samt hvilke medlemmer der er udpeget af Arkitektforeningen i de enkelte kommuner her.

Foto: Rudbæksbanke 15, Strib. Huset er tegnet af Lars Gitz Architects i København for Uffe og Anja Jacobsen.