Arkitekturens Dag 2020: Det gode boligliv

Den første mandag i oktober fejrer vi traditionen tro Arkitekturens Dag sammen med resten af verden. Vær med, når vi hylder det gode boligliv og lokale fællesskaber den 5. oktober 2020.

Byggeriet Skibet og Broen: PensionDanmark har opført et bæredygtighedscertificeret boligbyggeri med udlejningsboliger og et seniorbofællesskab, designet af Tegnestuen Vandkunsten. Foto: Ulla Bach
Vil du vide mere?

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

Den første mandag i oktober fejrer vi traditionen tro Arkitekturens Dag sammen med resten af verden. Sammen med kommuner, kulturinstitutioner og arkitektvirksomheder folder vi arkitekturen ud med arrangementer i hele landet.

På trods af COVID-19 er der stadig en lang række forskellige events, du kan deltage i rundt om i landet. Hold øje med kalenderen nedenfor og find de arrangementer, der er i dit lokalområde.

I en tid præget af stress og ensomhed, klimakrise, stigende ulighed og demografiske forandringer efterspørger mange nye boligløsninger og lokale fællesskaber. Byggeri af nye boliger og længslen efter alternative boligformer hænger sammen med byggebranchens skyhøje CO2-aftryk, deleøkonomier og behovet for nye fællesskaber. Men hvad er det mere konkret, der skaber et godt boligmiljø?

Er det prisen, der skaber værdi for boligen? Er det den arkitektoniske kvalitet og et æstetisk udtryk, der er det afgørende? Er det vigtigt, at der er gode muligheder for at være sammen, møde naboen og dele faciliteter? Er det allervigtigst, at boligerne er klimaeffektive, bæredygtige og tæt på naturen? Er det værdifulde den kulturhistoriske værdi og forankringen i et lokalmiljø, man kan spejle sig i? Eller er det netop summen af det hele, der giver værdi og skaber et godt boligmiljø?

Der er ingen tvivl om, at vores boligbehov er meget forskellige. I Arkitektforeningen vil vi gerne trække de gode eksempler og eksperimenter med alternative boformer frem. Og vi  håber, at Arkitekturens Dag vil give anledning til en diskussion om det gode boligliv og fællesskaber og til at (gen)besøge gode boligmiljøer.

Kom med på byvandringer, besøg tegnestuer, fordyb dig i en debat, bliv klogere på fællesskaber i dit lokalområde, tag på tur rundt i nye som gamle boligområder og meget mere.  Find arrangementerne i dit lokalområde ved at klikke videre nederst på siden. Vi ønsker alle en rigtig god Arkitekturens Dag!

Vil du vide mere?

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

COVID-19

I Arkitektforeningen opfordrer vi alle – både deltagere og arrangører – til at følge Sundhedsstyrelsen anvisninger i forhold til at beskytte sig selv og andre mod COVID-19.

Hold øje med myndighedernes anvisninger i dit lokalområde. De fleste arrangementer vil kræve tilmelding for at sikre, at anbefalingen om afstand overholdes.

Vi opfordrer til at holde afstand og passe godt på hinanden derude. Og så ønsker vi alle en glædelig Arkitekturens Dag

Ses vi på Arkitekturens Dag?

Se hvad der foregår i dit lokalområde på Arkitekturens Dag den 5. oktober 2020

Filtrér: Arkitektforeningen