Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor vi sætter særligt fokus på arkitekturen. Kommuner, kulturinstitutioner, foreninger og tegnestuer inviterer hvert år hele landet til at se, mærke og tale om arkitektur.

Klimatilpasning i Kokkedal. Schønherr Landskabsarkitekter. Foto: Carsten Ingemann.
Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hvert år på den første mandag i oktober sætter Arkitektforeningen særlig fokus på arkitekturen. På denne dag viser vi omverdenen, hvad arkitekter laver, hvad arkitekternes kompetencer kan bruges til, og hvad arkitekturen handler om.

Arkitekturens Dag er en årlig festdag dedikeret til at sætte fokus på arkitekturens mangfoldighed. Rundt om i landet har man mulighed for at få indblik i spændende byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores liv. De kommende år opfordrer vi alle til at sætte fokus på og tydeliggøre koblingen mellem arkitektur, byudvikling og FNs 17 verdensmål.

Alle kan bidrage med en begivenhed til programmet på Arkitekturens Dag. Det kan være i form af åben tegnestue eller virksomhed, præsentation af projekter, udstilling, byvandring, foredrag, filmvisning eller noget helt andet. Det eneste krav er, at det har fokus på vores omgivelser, områder, bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

Alle, der bidrager med arrangementer på Arkitekturens Dag, får omtale på Arkitektforeningens website og i det samlede program.

Find årets tema, inspiration og guide til fejring af Arkitekturens Dag 2021 via linket nedenfor

Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Om Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitekturunion, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober.

I 2023 gæster UIAs verdenskongres den danske hovedstad. Hovedformålet med kongressen er at diskutere arkitekturens bidrag til at opnå FNs 17 verdensmål. Samme år er København World Capital of Architecture under overskriften ‘Copenhagen in Common’. Det skal fejres i hele landet, som netop har København til fælles.

Det er derfor oplagt at bruge Arkitekturens Dag de kommende år til at finde alle de gode eksempler, der kan vises frem og forberede sig på de begivenheder, der kan finde sted i 2023.

Arkitekturens Dag 2021

Se mere

Herman K. Foto: Marie Louise Munkgaard

Bygningspræmiering

Vi opfordrer alle landets kommuner til at præmiere god arkitektur

Bygningspræmiering er en pris for arkitekten og bygherren, men prisen er også til glæde for kommunen, da den er med til at støtte op om smukt byggeri til glæde og gavn for kvaliteten i bymiljøet og byens borgere.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser