Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor kommuner, kulturinstitutioner, foreninger og tegnestuer inviterer landets borgere til at se, mærke og tale om arkitektur. Temaet for 2022 er 'stedsans'. Arkitekturens Dag afvikles næste gang i samarbejde med CAFx.

I næsten 200 år var Holmegaard Glasværk førende inden for glasproduktion og -design, indtil det i 2008 lukkede ned. I 2020 er det genopstået som museum med Nordens største glassamling. Rønnow Arkitekter har stået for transformationen for Museum Sydøstdanmark. Foto: Leif Tuxen og Realdania
Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hver dag er arkitekturens dag, men den første mandag i oktober er det officielt Arkitekturens Dag. Næste gang falder dagen den 3. oktober, hvor vi fejrer arkitekturen og dens værdi og betydning for samfundet, både over for den brede befolkning og i dialogen med politikerne.

Arkitekturens Dag er en mulighed for at hæve fanen og slå et slag for alt det, arkitekter bidrager med gennem planlægning, projektering og udvikling.

Dagen er en oplagt anledning til at sætte spot på den fysiske udvikling og diskutere, hvor vi er på vej hen i vores byer og lokalsamfund, hvad der opfattes som kvaliteter lokalt og hvordan man som arkitekt/tegnestue, kommune eller organisation ønsker at præge udviklingen.

Arkitekturens Dag sætter fokus på ‘stedsans’

Temaet for 2022 er ‘stedsans’ – altså, hvordan man kan planlægge for og bygge med sans for stedets særlige kvaliteter, potentialer og fortællinger og derigennem opnå et mere helstøbt resultat.

Vi har denne gang valgt samme tema som CAFx –  Copenhagen Architecture Festival , der løber af stablen fra den 6.-16. oktober.

Hvad er stedsans, og hvorfor er det vigtigt?

Stedsans handler om mere end at kunne finde vej og kan komme til udtryk på mangfoldige måder. Det er en tilgang, der betyder, at man udvikler med sans for stedets naturgivne forhold, klima og materialer. Og en tilgang, som gør, at man kan finde sig til rette på et sted og sanse det i alle dets facetter; dets atmosfære, sociale dynamikker og fysiske spor.

Stedsans er vigtigt, fordi, byudvikling og byggeri, som tager afsæt i stedet, ofte vil vinde størst genklang hos brugerne, bidrage positivt til den lokale udvikling og være mest bæredygtig på den lange bane – simpelthen fordi man bygger videre på det, der er i forvejen.

Vil du vide mere?

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Om Arkitekturens Dag

Hvad er Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er en årlig festdag dedikeret til arkitekturens mangfoldighed. Rundt om i landet har man mulighed for at få indblik i aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores liv.

Hvem kan være med som arrangør?

Alle kan bidrage med en begivenhed til programmet på Arkitekturens Dag. Det kan være i form af åben tegnestue eller virksomhed, præsentation af projekter, udstilling, byvandring, foredrag, filmvisning eller noget helt andet. Eneste krav er, at begivenheden har fokus på vores omgivelser, områder, bygninger, pladser, torve, gader, stier – og alle rummene imellem.

“Udvikling med stedsans vil ofte være det mest bæredygtige på den lange bane – simpelthen fordi man bygger videre på det, der er i forvejen.”

Hvad er de gode eksempler?

I de seneste år har stedets identitet fået større betydning for den fysiske udvikling. De gode eksempler er utallige og findes overalt i landet.

For eksempel på Sydsjælland, hvor Holmegaard Glasværk, engang udgjorde et lille samfund med fabrik, boliger, skole, kro, kapel og arbejdspladser til egnen. I dag hedder glasværket Holmegaard Værk, som Rønnow Arkitekter har omdannet til en fascinerende verden af kunsthåndværk, designtradition og industrihistorie. I bearbejdningen af landskabet bygger Erik Brandt Dam Arkitekter videre på det oprindelige, ligeledes med sans for stedet.

Eller det nyopførte Kornets Hus af Reiulf Ramstad Arkitekter, som bygger på områdets lange tradition for agerbrug og brødbagning.

Og ikke mindst kan man med fordel se mod sønderjyske Tøndermarsken, hvis lige ikke findes andre steder i verden. Her er der enestående kulturarv og en så særegen natur, at stedet er på UNESCOs fornemme liste over verdensarv. Og her er Realdania, A.P. Møller Fonden og Tønder Kommune gået sammen om at bevare, beskytte og udvikle området netop med afsæt i de stedbunde potentialer.

Sådan er I med

Grib muligheden for at kommunikere samfundsværdien i jeres projekter og planer og mød jeres publikum 1:1 – både ved at invitere borgere og politikere ud for at opleve de gode eksempler, ved at lave guides eller udstillinger, som formidler arkitekturen og årets tema eller ved at skrive artikler eller vise projekter frem på de sociale medier.

Alle, der bidrager med arrangementer på Arkitekturens Dag, får omtale på Arkitektforeningens website og i det samlede program.

Vil du høre mere, så kontakt fagkonsulent Katrine Østergaard Bang eller tilmeld dig nyhedsmailen til arrangører nedenfor.

Om Arkitekturens Dag

Hvem står bag Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er indstiftet af Den Internationale Arkitekturunion, UIA, i 1988 og afholdes hvert år den første mandag i oktober.

I Danmark er det Arkitektforeningen, der er tovholder for den årlige begivenhed.

Kornets Hus. Projektet modtog Hjørring Kommunes bygningspræmiering på Arkitekturens Dag 2021. Foto: Claus Bjørn Larsen og Realdania

Tegnestuen Norrøn har udviklet et landskabsmøbel til at binde vandreruten Camønoen sammen. Foto: Lars Engelgaar og Realdania

Overvejer du at blive arrangør?

Få seneste nyt om Arkitekturens Dag

Meld dig til vores mailingliste og modtag inspirationsmateriale, invitation til workshops og aktuelle nyheder om Arkitekturens Dag.

Modtag nyt om Arkitekturens Dag

“Arkitekturens Dag er en mulighed for at vise, alt det, arkitekter bidrager med”

Højer by skal være porten til Tøndermarsken. Erik Brandt Dam Arkitekter restaurerer de historiske huse, skaber nye byrum af høj kvalitet og fortæller byens historie gennem nye oplevelser. Det sker med NIRAS, ÅF Lighting og Urban Creators som underrådgivere. Foto: Ulrik Petersen og Realdania.
Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser