Aalborg: Stedsans i sommerlandet

Arkitektforeningen Nordjylland og Utzon Center inviterer til foredrag og samtale om stedsans. Vi går på jagt efter, hvordan stedet har betydning for, hvad vi bygger. Der bydes på oplæg ved bl.a. Aalborg Stadsarkiv og samtaler med arkitekter, der er kendt for at arbejde med udgangspunkt i netop det unikke sted. Aftenen slutter – for de, der har lyst – med rundvisning i vores SOMMERHUS-udstilling og fællesspisning i Restaurant JØRN.

Torv i Højer. Arkitekt: Erik Brandt Dam Arkitekter

Tidspunkt:

03.10.2022 kl. 16:30-18.00 + evt middag

Sted:

Utzon Center, Slotspladsen 4, 9000 Aalborg

Arrangeret af:

Arkitektforeningen Nordjylland og Utzon Center

Stedsans er afgørende for arkitekturen

Stedsans er helt afgørende, når vi taler arkitektur. Det bør det i hvert fald være. At have stedsans i arkitekturen handler om at forholde sig til, hvor vi bygger. Og det skal vi blive bedre til.

På arkitekturens dag møder du på Utzon Center en række dygtige arkitekter, en historiker og en politiker, der giver forskellige perspektiver på stedsans i arkitekturen. De fortæller, debatterer og gør dig klogere på, hvilken betydning steder bør have for bebyggelse.

Og hvordan fremtidens arkitektur skal forholde sig til stedsans.

Stedsans forbinder fortid, nutid og fremtid

Jan Nymark Thaysen, Rådmand for By og Land i Aalborg Kommune, byder velkommen og fortæller om den årlige bygningspræmiering, der hylder bemærkelsesværdig arkitektur i Aalborg.

Du hører også arkitekt MAA Erik Brandt Dam fortælle om at værne om steders iboende karakter. Erik er blandt andet kendt for sit arbejde med Højer i Sønderjylland, hvis særlige bygningskultur og marsklandskab er afsæt for den nye arkitektur.

– Stedsans binder fortid, nutid og fremtiden sammen. […] Mange tror, vi kan komme fremad ved at fjerne sporene af det gamle, men jeg tror, det er lige omvendt. Vi skal udvikle for at bevare, og vi skal bevare for at udvikle, skriver Erik Brandt Dam i dette essay.

Du møder også arkivar og historiker Bente Jensen fra Aalborg Stadsarkiv. Hun fortæller om sommerhusbogen ’Sommerliv ved Vestkysten’. Og om hvad der fik blandt andre Thorvald Stauning til Vesterhavet.

I afslutningsdebatten diskuterer oplægsholderne fremtidens stedsans i arkitekturen. Her bidrager den Aalborgbaserede tegnestue N+P til debatten.

Og du får deres bud på, hvordan vi bliver bedre til at bruge vores stedsans.

Aftenen slutter – for de, der har lyst– med rundvisning i vores SOMMERHUS-udstilling og fællesspisning i Restaurant JØRN.