Aarhus: Stedsans i øgaderne

I anledning af Arkitekturens Dag inviterer Arkitektforeningen Østjylland til rundvisning i Æbeløgade-kvarteret i Aarhus med CEBRA Arkitekter og tidligere stadsarkitekt Stephen Willacy. Som afrunding på dagen inviterer CEBRA indenfor på tegnestuen til filmvisning og netværk.

Æbeløen. Arkitekt: CEBRA. Foto: Mikkel Frost

Tidspunkt:

03.10.2022 Kl. 15.00-18.00

Arrangeret af:

Arkitektforeningen

Sted:

Mødested: Hjørnet af Saltholmsgade og Æbeløgade, 8000 Aarhus C

Stedsans i øgaderne

Arkitektforeningen Østjylland inviterer på rundtur med fokus på byfortætning og nybyggerier i Øgaderne – et sted, der kræver stedsans at bygge.

Rundturens første stop er Æbeløgade, hvor tegnestuen CEBRA vil vise rundt i det prisvindende bykvarter, der blev indviet i 2020. Kvarteret har en unik beliggenhed mellem Øgadernes tætte bebyggelse og de åbne arealer i Aarhus’ botaniske have. Hovedgrebet for bebyggelsen er en ny gade – Æbeløgade. Den traditionelle, ofte indadvendte, karré er opdelt af den brostensbelagt Æbeløgade, der fungerer som et aktivt og socialt ”shared space” med plads til trafik, leg og fælles aktiviteter. Gaderummet forbinder de markante byhuse i varierende højder og udtryk med den botaniske have og omgivende by.

Rundvisningen i Æbeløgade efterfølges af en byvandring til mange af de andre nybyggerier i Øgaderne. Undervejs vil flere af de repræsenterede tegnestuer fortælle, om deres bygninger og tankerne bag – bl.a. LOOP Architects, som har stået for flere nye bygninger i området. Byvandringen ledes af Aarhus’ tidligere stadsarkitekt Stephen Willacy.

Byvandringen rundes af hos tegnestuen CEBRA, hvor der bl.a. vil være bobler og andre drikkevarer samt mulighed for at se Arkitektforeningen Østjyllands nye kortfilm ”Verdens bedste byfortætning” om byfortætning i Aarhus.

• Kl. 15-16: Rundvisning i Æbeløgade med tegnestuen CEBRA
  • Kl. 16-17.15: Byvandring i Øgaderne med fokus på nybyggeri og infillhuse – præsenteret af de repræsenterede tegnestuer
  • Kl. 17.15-18: Fremvisning af filmen ”Verdens bedste byfortætning” og netværk hos tegnestuen CEBRA
Filtrér: Arkitektforeningen