Arkitekturens Dag 2020

Arkitektforeningen inviterer til Arkitektuens Dag 5. oktober 2020.

Foto: Venligbolig Plus på Frederiksberg af ONV arkitekter. Kreditering: KAB/Marianne Svolgaard
Yderligere info

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

Arkitekturens Dag 5. oktober 2020

Det gode boligliv og fællesskaber

I en tid præget af stress og ensomhed, klimakrise, stigende ulighed og demografiske forandringer efterspørger mange nye boligløsninger og lokale fællesskaber. Byggeri af nye boliger og længslen efter alternative boligformer hænger sammen med byggebranchens skyhøje CO2-aftryk, deleøkonomier og behovet for nye fællesskaber. Men hvad er det mere konkret, der skaber et godt boligmiljø? I Danmark har vi en stærk fælleskabsorienteret boligtradition, som er udfordret på forskellige måder. Hvordan kan vi gentænke den i lyset af nye boligbehov og -idealer?

Hvordan vurderer vi værdien af et godt boligliv og et godt boligmiljø?

Skabes boligens værdi ved, at den kan sælges eller udlejes til en favorabel pris? Er det den arkitektoniske kvalitet og et æstetisk udtryk, der er det afgørende? Er det vigtigt, at der er gode muligheder for at være sammen, møde naboen og dele faciliteter? Er det allervigtigst, at boligerne er klimaeffektive, bæredygtige og tæt på naturen? Er det værdifulde den kulturhistoriske værdi og forankringen i et lokalmiljø, man kan spejle sig i? Eller er det netop summen af det hele, der giver værdi og skaber et godt boligmiljø?

Under alle omstændigheder må det gode boligliv i dag skrives i flertal, ligesom definitionen af et godt boligmiljø varierer i forhold til forskellige beboeres behov. Spørgsmålet er, hvem og hvad vi er eller ønsker at være fælles om? I vores tid ændrer demografien og befolkningens sammensætning sig gennemgribende, mens uligheden er stigende, og følgelig bliver boligbehov mere forskelligartede.

I Arkitektforeningen vil vi gerne sætte fokus på de gode eksempler og eksperimenter med alternative boformer. Vi håber derfor, at Arkitekturens Dag vil give anledning til at fremme dialogen om det gode boligliv og fællesskaber og at (gen)besøge gode boligmiljøer. Måske dagen kan åbne for nye samarbejder og bekendtskaber.

Sparring med en række kompetente MAA’er

Der er mulighed for sparring med Arkitektforeningens syv lokalafdelinger i hhv. København, Nordjylland, Bornholm, Østifterne, Østjylland, Sydjylland og Vestjylland, hvor dygtige arkitekter MAA sidder med grundigt lokalkendskab.
Find ledelsen i den nærmeste lokalafdeling her

Lokalafdelinger

Tidsfrister

Sidste frist for at komme med i program og i pressemateriale er onsdag den 1. juli 2020.

Yderligere info: Charlotte Gade, chg@arkitektforeningen.dk, T: 3085 9017
Kommunikation: Cecilie Frydenlund Nielsen, cn@arkitektforeningen.dk, T: 3085 9012

Yderligere info

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

Om Arkitekturens Dag

Arkitekturens Dag står på skuldrene af den internationale fejring af ’The Day of Architecture’, den første mandag i oktober på initiativ af den internationale arkitektforening UIA (Union Internationale des Architectes). I Danmark er Arkitektforeningen tovholder for Arkitekturens Dag. Sammen med kommuner, kulturinstitutioner og tegnestuer inviterer Arkitektforeningen hele Danmark til at se, mærke og tale om arkitekturen omkring os.

Arkitekturens Dag er en årlig festdag viet til at skabe opmærksomhed på arkitekturens mangfoldighed og relevans. Rundt om i landet giver dagen mulighed for at få indblik i spændende byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores hverdagsliv.

Alle arrangører af events på Arkitekturens Dag får omtale på arkitektforeningen.dk og i det landsdækkende pressemateriale vedrørende dagen.

Læs mere om årets tema for Arkitekturens Dag.

Det gode boligmiljø og fællesskaber.

Se mere

Foto: Byfællesskabet TBT

Vejledning til kommuner.

Læs vejledningen til kommuner på Arkitekturens Dag 2020.

Se mere

Filtrér: Arkitektforeningen