Greve: Oplæg og debat om parcelhuskvarterernes fremtid

Et liv med forbindelse til naturen – et godt liv med mere luft og grønt - var en af de store drivkræfter for nybyggere i 60’ernes og 70’ernes parcelhuskvarterer. Vi stiller på Arkitekturens Dag spørgsmålene: Hvordan går det med forbindelsen til naturen i forstaden? Hvilke karakteristika og kvaliteter ønsker vi at bevare? Og hvordan kan vi bæredygtigt udvikle disse områder?

Tidspunkt:

03.10.2021 kl. 14.00-16.00

Sted:

Holmeagerskolen, Skoleholmen 15, 2670 Greve

Arrangeret af:

ARK OIE og Greve Museum

FDBs møbler og andre danske designklassikere fra denne tid er anerkendt – og opleves af mange som ”tidløse”. Tidligere tiders enfamilieshuse er også anerkendt som arkitektur, eksempelvis de fine huse fra ”Bedre Byggeskik”, den solide ”murmestervilla”, det stemningsfulde ”bindingsværkshus”, det elegante modernistiske ”funkis” hus fra 30’erne.

Parcelhusområderne fra 60’er-70’erne er også arkitektonisk kulturarv. Men fordi der er så meget af det, og måske fordi vi ser det så ofte, så kan det være svært at opleve husenes og områdernes karakteristika og kvaliteter. Dermed opstår tendensen til at overfladesminke for at opnå et flygtigt ”moderne look”, at fjerne originale karakteristika med gennemmodernisering eller ligefrem rive gode beboelige huse helt ned og erstatte med nye standard typer. Og disse nye typehuse er sjældent tilpasset til deres kontekst. Og hvad er kontekst i et parcelhusområde?

Forandringerne i disse områder udgør en udfordring for både kulturarv og klima, som vi må forholde os til. Hvad synes vi er godt og vil gerne bevare? Hvad er måske forsvundet? Er der noget som vi gerne vil have igen? Hvad vi gerne vil have mere af, hvilke udfordringer vil vi gerne finde svar på? Hvordan hjælper vi bedst muligt en bæredygtig og langsigtet udvikling på vej?

Med arrangementet ønsker vi en optimistisk og konstruktiv debat. Vi leder efter endnu flere spørgsmål og pointer, der kan bringe os videre – men måske kan vi også finde forskellige svar på de udfordringer og muligheder, som parcelhuskvartererne står midt i. Emnet er relevant, ikke mindst fordi denne bebyggelsesform fylder enorme arealer i hele det danske landskab.

Arrangementet henvender sig til alle, der interesserer sig for arkitektur, byudvikling, bygningshistorie, kulturhistorie, kulturarv, biodiversitet, klima og bæredygtighed i vores bygningsmasse – og uanset om du bor i et parcelhus eller i en anden boligform.

NB! Arrangementet er åbent for alle.

På programmet er oplæg af:

– Arkivar Mikkel Hansen Stage fra Greve Museum vil med en stor indsigt i den historiske udvikling helt fra starten og til i dag fortælle om ”ånden” fra dengang det hele startede fra bar mark.
– Arkitekt MAA Anna Kliim-Hansen vil som erfaren restaureringsarkitekt fortælle om hendes perspektiv på husene fra denne tid, om muligheder og bevaringsværdier i parcelhusene og parcelhuskvartererne.
– Planarkitekt fra Urland Lise Rask med en master i bæredygtig bydesign vil vise og fortælle om muligheder for klimatilpasning i parcelhuskvartererne og give eksempler på, hvordan villavejene kan opleves helt anderledes, når trafikhierarkiet kan ”vendes på hovedet”.
– Arkitekt MAA Line Stougaard, fortælle om karakteristika og kvaliteter, og tanker om muligheder for en bæredygtig udvikling i parcelhuskvartererne. Men også om motivationen for, hvorfor det er vigtigt at vi taler om det og tager stilling nu.

Efterfølgende er der tid til spørgsmål, kommentarer og debat.

Tilmelding

Tilmelding pr. mail til kontakt@arkoie.dk – suppler gerne med en kommentar om hvad der gør dette emne interessant for dig – eksempelvis; om du bor, har boet eller gerne vil bo i et parcelhuskvarter, hvordan et sådant område opleves af dig, hvad er godt, hvad vil du gerne ønske mere af, hvad synes du er vigtigt at fokusere på i debatten, har du viden som kan bidrage, har du gode ideer til en bæredygtig udvikling af disse områder, osv.

Opvarmning – men også en anbefaling, hvis du ikke deltager i dette arrangement

Arkitektforeningen har i samarbejde med arkitekt MAA Grethe Pontoppidan skabt en webinarrække om disse parcelhuse og parcelhuskvarterer. I tre spændende webinarer byder forskellige fagligheder ind med hver deres viden, tanker og perspektiver på parcelhusene, -områderne og menneskene, der bor her – det kan varmt anbefales at se disse som opvarmning til dette arrangement – også hvis du ikke deltager. De tre webinarer indeholder hver især flere oplæg, så de kan tages i portioner;
1. Parcelhuset i forandring
2. Parcelhuset i 60’erne – historien vi bygger på
3. Typehuset – en boligdrøm på samlebånd

På Greve Museum kan du se deres faste udstilling, ”Velfærdsdrømme” – om forstadsliv, velfærd og kampen for det gode liv i Greve i det 20. århundrede. Her kan du blive klogere på hvorfor byen kom til at se ud, som den gør i dag.

Arkitekturens Dag i hele landet

Find et arrangement nær dig

Over hele Danmark bruger kommuner, tegnestuer, kulturinstitutioner og organisationer Arkitekturens Dag til at invitere til arrangementer og oplevelser, som fejrer arkitekturen og sætter fokus på nye forbindelser til natur.

Find et arrangement nær dig