Hvalsø: Debat, udstilling og aktiviteter

Arkitekturens Dag i Lejre Kommune vil med afsæt i det overordnede tema: ’Nye forbindelser til natur’ debattere og stille spørgsmål ved måden vi planlægger byer, landsbyer, landskaber og naturen omkring os. Hvordan kan arkitektur og planlægning imødekomme den længsel efter natur, som mange giver udtryk for i disse år? Og er Garden City en model, som er værd at støve af og bringe frem i lyset som inspiration for politikere, arkitekter, planlæggere og entreprenører?

I Hyllegaard Høje bliver drømmen om ’frisk luft, nærhed til naturen, levende fællesskaber og bæredygtig levevis’ til en realitet. Hyllegaard tilbyder samme muligheder og fællesskaber, som vi kender fra byen, kombineret med en beliggenhed i tæt kontakt til naturen. Her finder du et sted med rig kulturhistorie, storslåede landskaber og en fantastisk natur lige uden for døren. Foto: Hyllegaard Høje

Tidspunkt:

03.10.2021 kl. 13-17

04.10.2021 kl. 10-17

Sted:

Hyllegaard Høje, Åsen 5, Hvalsø

Arrangeret af:

Lejre Kommune

I strategien ‘Vores Sted’ står der: Der findes et sted, hvor naturen er overalt. Arkitekturens Dag i Lejre Kommune tager afsæt i dette. Med udstillinger, debatter og involverende aktiviteter inviteres alle med interesse i (lands)byplanlægning til at debattere og gentænke måden vi planlægger byer, landsbyer, landskaber og naturen omkring os.

Søndag den 3. oktober vil der være debatter og aktiviteter. Mandag den 4. oktober vil der være udstillinger.

Besøg det nytænkende bofællesskab Hyllegaard Høje

Hyllegaard Høje er vært for Arkitekturens Dag 2021 i Lejre Kommune. Hyllegaard Høje er et nytænkende bofællesskab. Som andre bofællesskaber tilbyder Hyllegaard Høje frisk luft, nærhed til naturen, levende fællesskaber og bæredygtig levevis. Men det særlige ved Hyllegård Høje er, at planlægningen af det store område tager afsæt i naturen i og omkring området – eller i forbindelserne til naturen. Det er naturen først – og herefter boligerne.

Bofællesskab bygger på Garden City-bevægelsen

Hyllegaard Høje er også et konkret eksempel på et snert af en moderne version af Garden City. Garden City bevægelsen tog form i slutningen af det 19. århundrede med afsæt i væsentlige udfordringer på den tid, hvor storbyen døjede med støj og møg og landet mistede liv og fremtidsperspektiver. Garden City er alternativet, der præsenterer en holistisk, cirkulær utopi for, hvordan by og land kan planlægges på en måde, så man opnår det bedste fra de to samtidig med at de negative aspekter af et liv i byen og på landet bliver neutraliseret.

Hyllegaard Høje som konkret eksempel på en Garden City gentænker en række elementer i forhold til menneskets måde at bygge, bo og leve på: Klimaforandringernes påvirkning, omstilling til vedvarende energi, brugen af naturlige byggematerialer, skabelsen af smartere affaldssystemer, lokale arbejdspladser, plads til den vilde natur, plads til lokal madproduktion, kulturskabende faciliteter og et stærkt beboerdrevet fællesskab med mennesker i alle aldre og livsfaser.

Udover Hyllegaard Høje rummer Lejre Kommune andre eksempler på et nutidigt udtryk af en Garden City. Lejre, Herslev, Vintre Møller, Kyndeløse – disse vil også blive præsenteret i en udstilling på dagen.

3. oktober

Kl. 13.00

Velkommen til Arkitekturens Dag i Lejre Kommune v. borgmester Carsten Rasmussen

Kl. 13.15

Hyllegaard Høje som billede på dagens tema

• Mød repræsentanter fra Hyllegaard Udvikling om tilblivelsen af Hyllegaard Høje
  • Mød Ulrik Mathiasson arkitekt MAA hos Effekt
  • Arkitekt MAA Søren Nielsen, arkitekt og partner i Vandkunsten, og arkitekt Emma Rishøj Holm om NaTURhusene

Kl. 14.00

Oplægsholdere:

• Jesper Pagh (stadsarkitekt, Rødovre Kommune. Fhv. Adjunkt, Institut for Mennesker og Teknologi, RUC, fhv. direktør i Arkitektforeningen)
  • Lars Lundbye, kreativ direktør, Almenr
  • Bjørn Henrichsen, projektudvikler for Landsbyer og småbyer (By-land-Mad)
  • Ulrik Mathiasson, Arkitekt MAA

Moderator: Birgitte Nysom

Kl. 15.00

Rundvisning i udstillinger: Garden City, Frikøbing, Hyllegaard Høje

4. oktober

Udstillingen er åben

Bjørn Pierri Enevoldsen

Arkitekturens Dag i hele landet

Find et arrangement nær dig

Over hele Danmark bruger kommuner, tegnestuer, kulturinstitutioner og organisationer Arkitekturens Dag til at invitere til arrangementer og oplevelser, som fejrer arkitekturen og sætter fokus på nye forbindelser til natur.

Find et arrangement nær dig