Arktisk netværk

Er der en arktisk byggekultur? Og hvad kræver de klimatiske og landskabelige forhold af byggeteknikken? I Arktisk Netværk deler vi erfaringer med at skabe sammenhængende planlægning og lokalforankret arkitektur i de arktiske egne.

I forgrunden ses ungdomshus i Tasiilaq af Sophus Søbye. Foto: Sophus Søbye
Vil du være med i netværket? Kontakt

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

”At arbejde som arkitekt i de arktiske egne kan til tider virke som en dagdrømmende tilværelse. Lige så mange potentialer og muligheder, som landskabet giver, lige så mange – hvis ikke flere – infrastrukturelle, klimatiske, materialemæssige eller økonomiske udfordringer støder man ind i.”

Ordene kommer fra arkitekt MAA’erne Sofie Frydenrejn Johansen og Alexander Beck, der er initiativtagere til Arktisk Netværk – et fagligt forum for arkitekter, der arbejder med arkitektur i Grønland og andre dele af Arktis.

Fælles videnbank med afsæt i de stedsspecifikke erfaringer

Gennem vidensudveksling vil netværket opbygge en vidensbank af værktøjer og erfaringer, som skal være med til at styrke en arkitektonisk fremgang med en stærk lokal forankring. Temaerne kredser især om klimatiske, geografiske, kulturelle og byggetekniske forhold, der har betydning, når man skal skabe arkitektur i de arktiske egne. Eller som de to MAA’er selv udtrykker det:

“Det er netop her, at forståelse for de stedsspecifikke traditioner, erfaringer og vidensdeling kommer 100 procent til sin ret, og hvor forummet Arktisk Netværk kommer til at have værdi, når dagdrømmene skal formes og udføres i virkeligheden.”

Digitale møder

Netværket er for alle MAA’er, der arbejder med arkitektur – herunder planlægning, formgivning, skitsering og projektering. Både grønlandske arkitekter og arkitekter, der bor uden for landets grænser, men arbejder med arkitektfaget i de arktiske egne, kan være med.

Møderne foregår digitalt, men vi vil bestræbe os på at afholde ét fysisk møde om året, hvor deltagerne på skift kan være værter og på den måde få mulighed for at sætte fokus på den lokale praksis og særlige områder.

Bag netværket står arkitekterne MAA Sofie Frydenrejn Johansen og Alexander Beck.

Vil du være med i netværket? Kontakt

Charlotte Gade

Projektleder

chg@arkitektforeningen.dk

Om netværket

Medlemmer

Alle MAA’er kan blive medlem af netværket. Dog er det henvendt til arkitekter, der arbejder med arktisk arkitektur.