AA og IDA: Løft loftet, og invester i fremtiden

Formand for Akademisk Arkitektforening, Rikke Krogh
Formand for Ingeniørforeningen, IDA, Lars Bytoft.

Følgende debatindlæg belv bragt i Børsen tirsdag d.31 december 2008:

Finanskrisen kradser, og det gør ondt i byggeriet. Men for finansminister Lars Løkke er der alternativer til at læne sig tilbage og begynde udbetalingen af dagpenge til de mange arkitekter, bygningsingeniører og andre, der er sendt ud i ledighed. Nemlig at lette på anlægsloftet, så vi kan få sat gang i nogle af de investeringer i de offentlige bygninger, der længe har fået lov til at samle mug. Et sådant tiltag kan sende nogle af de 7.500 mennesker i arbejde, der ellers har mistet deres job i byggeriet i det forgangne år.

Det tiltag ville i øvrigt være helt i tråd men den grønne vækstplan, som statsministeren lige om lidt introducerer. Hvis den plan skal have nogen som helst succes, så er der kun en vej frem, og det er at få gang i energirenoveringerne af de offentlige bygninger.

Der er masser af grøn og sund samfundsøkonomisk fornuft i netop nu at satse på bæredygtighed og CO2 besparelser. Men som det er skruet sammen, så spænder anlægsstoppet på flere områder ben for de muligheder, der er for på sigt at nedsætte energiforbruget i skoler, institutioner og offentlige kontorbygninger.

Da det skal være langtidsholdbare løsninger, der investeres i, så kræver det den rette viden og de rette kompetencer. Det er derfor nødvendigt at sikre, at det er medarbejdere, der netop har den viden og de kompetencer, som tager sig af projekteringen og udførelsen af opgaverne.

Sagt i al beskedenhed, så har vi mange medlemmer, der er i stand til at varetage disse opgaver – og flere af dem har netop mistet deres job på grund af nedgangen i byggeriet. Så kompetencerne er klar!

Det paradoksale er, at kommuner flere steder i landet har pengene klar på kontoen, men de må ikke realisere projekterne. Andre steder har der vist sig muligheder for at finansiere investeringerne gennem private midler og Offentlige Private Partnerskaber, men projekterne kan stadig ikke få lov til at blive sat i gang. Det giver ingen mening i den situation, som vi nu befinder os i.

Med andre ord, vi kan spare os til at gøre krisen værre, end den allerede er. Men vi kan også vælge at investere i fremtiden og sikre, at veluddannet arbejdskraft holder deres kompetencer ved lige og sikre, at vi i Danmark kan leve op til vores mål om at udlede mindre CO2 – blandt andet ved at renovere vores offentlige bygninger og spare på energien.

En anden sidegevinst er, at det øgede offentlig-private samarbejde i denne sammenhæng giver bedre forhold for de velfærdsborgere, der bruger de offentlige bygninger og faciliteter. Ligesom det giver grundlag for en tiltrængt vækst og innovation i erhvervslivet.