Åbne haver på Arkitekturens Dag

I forbindelse med Arkitekturens Dag den 1. oktober 2010 har du chancen for at få et kig ind i en række landskabsarkitekters egne haver.

Du kan  bl.a. lægge vejen forbi en forstadshave i Kastrup, hvor der er fokus på opsamling og afledning af regnvand, træelskerens rustikke og vilde have i Hellerup eller få inspiration i Andreas og Solveigs smukke villahave i Køge.

En række landskabsarkitekter i Københavnsområdet og en enkelt i Århus åbner havelågen og inviterer til et kig indenfor. Det er foreningen af Danske Landskabsarkitekter der står bag initiativet til de åbne haver i forbindelse med Arkitekturens Dag 2010.

Her er det altså er muligt at se, hvordan landskabsarkitekten har indrettet sin egen have – der er både den vilde, den velplejede og den der hele tiden er under udvikling. Haverne er åbne fredag den 1. oktober om eftermiddagen i lidt forskellige tidsrum.

Her kan du komme på besøg:

HAVEN FOR TRÆELSKERE, Melvillevej 16, 2900 Hellerup

Annemarie Lund, redaktør af magasinet Landskab, landskabsarkitekt MDL og forfatter til bl.a. ”Guide til Dansk Havekunst” viser sin have frem i Hellerup. En have, hun selv betegner som ”grov og rustik have for træelskere”. Kort fortalt en lidt rå have. Haven er åben fra kl. 15-17.

PERLEN OVER ALLE PERLER, Kastanievej 16, 2840 Holte
Besøg landskabsarkitekt MDL Sonja Polls skønne perle af en have i Holte. Haven er et af C. Th. Sørensens (1893 – 1979) – én af Danmarks mest betydningsfulde landskabsarkitekter – sidste anlæg, og er beskrevet som ”et kondensat af arbejdet med oval og spiral”. Oplev det selv og kig forbi i tidsrummet 13-17.

HAVER I KØGE, Åvænget 14 og Quistgårdsvej 4, 4600 Køge
Andreas Bruun Landskabsarkitekter inviterer indenfor på Tegnestuen Quistgårdsvej 4 med tilhørende gårdhave fra kl. 11 – 13 og i villahaven på Åvænget 14 i tidsrummet fra kl. 12-16. Begge adresser ligger 5 minutters gang fra Køge Station. Besøg eventuelt hjemmesiden www.abl.dk og se noget af det vi beskæftiger os med.

ANNES HAVE, Saltværksvej 187, 2770 Kastrup
Haven på Saltværksvej er i høj grad ”work in progress”. Overtaget i 2005 som et frodigt og rodet vildnis der siden er blevet suppleret af træ-terrassedæk som formidler niveauforskellen mellem hus og have, og nyanlagt forhave med fokus på lokal afledning af regnvand og minimering af belægning. Landskabsarkitekt MDL Anne Galmar holder havelågen åben fra kl. 13-17.

HAVEN I RISSKOV, Østre Skovvej 23, 8240 Risskov
I Risskov ved Århus er det muligt at kigge indenfor i landskabsarkitekt MDL Preben Skårups have. Hvis man er heldig, har Preben kaffe på kanden. Haven er åben mellem kl. 15-17.

Flere oplysninger fås hos landskabsarkitekt MDL og bestyrelsesmedlem i foreningen af Danske Landskabsarkitekter og Karen Sejr på ksp@life.ku.dk