Arkitekter andetsteds: Med Arkitektforeningens formand i Durban

2014-udgaven af UIA’s verdenskongres og generalforsamling fandt sted i Durban d. 3. – 10. august. Med fra Arkitektforeningen var vicedirektør Annette Blegvad og formand Natalie Mossin, som her beretter om temaet for kongressen Otherwhere

Arkitekter holder af at forme nye ord, ganske som de formgiver bygninger og landskaber, men hvad betyder Otherwhere?

Otherwhere handler om stedets betydning i arkitekturen og giver mindelser om Gertrude Stein, der skrev (frit citeret fra hukommelsen) "I travelled to somewhere, but when I arrived there were nowhere there." Men i "Otherwhere" er der nogen, et "other" eller en anden, og "Otherwhere" er koblingen mellem et sted og de andre, de mennesker der ikke er en selv, men som vi må rejse imod eller række ud efter.

Og det tema er blevet udfoldet på mange måder under verdenskongressen. Af arkitekten Francis Kéré, modtager af the Aga Kahn Award for Architecture og grundlægger af Keré Architecture, der som det allerførste efter han tog afgang i Tyskland, vendte tilbage til Gando, den landsby i Burkina Faso han er vokset op i, og overbeviste landsbyens ældre om at hjælpe ham med at bygge en skole med landsbyens egne materialer og arbejdskraft, så uddannelse kunne få gode rammer, og andre børn som ham kunne vokse ved at blive givet adgang til viden.

Temaet blev også udfoldet af den kinesiske arkitekt og tidligere modtager af Pritzker Prize og partner i Amateur Architecture, Wang Shu, der rækker ud efter Kinas historie, bevarer, genbruger og genanvender eksisterende bygninger, for at skabe forbindelse og resonans mellem fortiden og nutiden.

Natalie Mossin til debat med studerende på UIA Rivertown Summer School i Durban.

Teamet Otherwhere blev også diskuteret af arkitektstuderende fra Italien, Tyskland, Sydkorea, Malaysia og Sydafrika, der har arbejdet sammen om at udvikle ideer til byfornyelse i Durbans Riwertown distrikt, og samtidig fysisk har gennemført de første installationer.

Endelig blev temaet belyst i mødet mellem de mange arkitekter fra alverdens lande, der kom til verdenskongressen for at udveksle erfaringer og blive inspireret af forskellene i den fælles bestræbelse. Der har været et utal af sessions, et mylder af udstillinger og events, en samlet energi og vilje til samtale der smitter, ikke mindst takket være de sydafrikanske værter.

God arkitektur er ikke sig selv nok og udveksling af viden og ideer mellem arkitekter er en gestus, der spejler behovet for udveksling af viden og ideer med dem vi bygger med og for. Så i modsætning af Gertrude Stein, så kan man optimistisk sige, at med verdenskongressen rejste deltagerne et sted hen, og da de ankom, var der "another", et andet, et møde.

Faktaboks:
Union of International Architects (UIA), holder hvert tredje år en verdenskongres med det formål at fremme den internationale udveksling af viden og inspiration arkitekter imellem. Verdenskongressen er koblet op på en Generalforsamling hvor der afgives beretninger fra UIAs bestyrelse, regioner og arbejdsgrupper, gennemføres valg og stemmes om resolutioner m.m. UIA blev stiftet i 1907 og samler verdens arkitektforeninger i det man måske kan kalde "arkitekternes FN".

Læs mere om teamet Otherwhere

Læs mere om Francis Kéré

Læs om Kérés arbejde med skole i Burkina Faso, der blandt andet har modtaget Aga Khan Award for Architecture

Læs mere om Wang Shu og Amateur Architecture hos Dezeen