Arkitekter valfarter til Bornholm i juni

Igen i år drager hele det officielle Danmark til Bornholm 4 dage i juni. I år vil der være flere arkitekter med end nogen sinde før. Arkitektforeningen er også repræsenteret med det formål
 at debattere arkitekturens betydning og rammevilkår med ministre og meningsdannere.

Arkitektforeningen har været med i Allinge fra Folkemødets spæde start, og i år har vi allieret os med gode kræfter fra blandt andet Kulturministeriet, BL, DAC og Nordisk Råd for at give arkitekturen stemme på Folkemødet.

Guld værd
Både den organiserede debat og den uformelle dialog er guld værd for Arkitektforeningen, der blandt andet lever af relationer. Vi skal have politikernes ører, embedsværkets fortrolighed og mediernes bevågenhed. Og så skal vi skabe alliancer med andre faggrupper. For Folkemødet er noget nær den perfekte ramme til at skabe netværk, debattere, lytte eller ryste på hovedet af politiske krumspring for at tiltrække sig opmærksomhed.

Målet er indflydelse
Målet med vores deltagelse er reel politisk indflydelse på de beslutninger, de folkevalgte skal træffe og at skabe relationer med potentielle samarbejdspartnere på tværs af brancher. Derfor prioriterer vi at deltage i en række debatter og events, men sætter også tid af til at netværke mere uformelt.

Arkitekturpolitik, velfærd og rejsegilde
Vi starter hele Folkemødet sammen med BL i deres Dome, hvor vi inviterer til rejsegilde med livemusik og DJs.

Arkitektforeningens formand Natalie Mossin deltager blandt andet i en debat med kulturminister Marianne Jelved om arkitekturpolitikken. Derudover skal Natalie  bl.a. moderere en debat om fremtidens ældreboliger mellem arkitekt maa Lars Juul Thiis og repræsentanter fra blandt andet KL og IDA.

Arkitektforeningens direktør Jane Sandberg har også i år fuldt program og skal blandt andet debattere velfærdsudvikling og bæredygtighed med blandt andre tidligere kulturminister og manden bag det nye parti Alternativet Uffe Elbæk. Natalie og Janes deltagelse i debatter er ikke blot en mulighed for at levere vores pointer, men tydeliggør også, at arkitektfaget er helt uomgængeligt, når det kommer til planlægning af fremtidens byudvikling og femtidssikring af levende rum for fællesskab.

Nordiske stømninger
I samarbejde med Nordisk Råd arrangerer Arkitektforeningen to skæve arrangementer om nordisk identitet og nordisk planlægning. Vi spørger, om Norden stadig er cool og beder manden bag Borgen, Adam Price om at give sit bud på, hvorfor det nordiske er så hot rundt om i verden. Eller om det bare er en myte, at det internationale samfund sukker efter Nordic cool. Det mener Michael Booth, der skriver for den engelske avis The Guardian og som med Arkitektforeningen, Adam Price og Klaus Hansen fra filmproducenternes organisation vil diskutere, om man overhovedet kan tale om en fælles nordisk identitet og coolness. Og hvad med Norden? Skal vi bare afvikle yderområderne, når alle alligevel flytter til storbyerne? Og hvorfor bliver de gang på gang kåret som nogle af de bedste i verden at bo i? Det diskuterer arkitekt MAA Camilla Richter-Friis van Deurs med blandt andre forfatter Knud Romer og kulturgeograf Søren Smidt-Jensen fra DAC.

Se foreløbigt program

Foto: Johan Wessman