Arkitektforeningens KARCH-bachelorlegat 2010 gik til Lea Olsson

Fredag den 18. juni blev Arkitektforeningens Bachelorlegat uddelt i København.

”Lea Olsson modtager Arkitektforeningens bachelorlegat for sine evner til at udvikle forslag, der på samme tid sammenfatter komplekse problemstillinger i enkle helstøbte udtryk og udvikler nye inspirerende spørgsmål; for hendes flid og energi og for hendes vilje til samarbejde omkring udviklingen af arkitektfaget. Hendes bachelorprojekt viser en kunstnerisk begavelse som forstår at omsætte en stor og omfattende analyse til et stærkt, enkelt og fint nuanceret arkitektonisk forslag.”

Således lød det i begrundelsen, da det fredag den 18. juni  blev offentliggjort, at Lea Olsson fra Studieafdeling 10 på Kunstakademiets Arkitektskole var årets modtager af Akademisk Arkitektforenings bachelorlegat til en KARCH-studerende.

Havkulturhus ved stranden i Fredericia
Lea Olsson var ikke selv til stede på dagen – men på studietur til Japan, så derfor måtte man udsætte selve overrækkelsesceremonien til et senere tidspunkt,  hvor legatmodtageren traditionen tro vil få  legatsummen på 15.000 kr sammen med et bevis med Genius-logo i Kåre Klint ramme og et studentermedlemskab af Arkitektforeningen. Men rektor Sven Felding læste nomineringen op, og der var mange rosende ord fra juryen til Lea Olssons smukt formidlede bachelorprojekt: ”Et Havkulturhus ved stranden i Fredericia”.

Ifølge studieleder Peter Henning Jørgensen indstilling rummer Lea Olssons projekte en forståelse for byen Fredericia  –  den stærke kontrast mellem den stramme plan og den lige så varierede bygningsstruktur, mellem det planlagte og det selvgroede, mellem det menneskeskabte og det af naturen formede:

”Projektet er et kropskulturhus til aktivitet, men også til ro og fordybelse – et hus der samler såvel det enkelt menneske som gruppen omkring vandrelaterede aktiviteter. Lea Olsson løste opgaven på forbilledlig vis – med en forståelse for stedet gav hun et originalt forslag til en bygning, der samlede det komplekse program i et både enkelt og nuanceret udtryk.”

Bachelorlegatet - Århus og København
Akademisk Arkitektforenings bachelorlegat, som ikke kan søges, uddeles hvert år til en studerende, der bliver bachelor på både Kunstakademiets Arkitektskole i København og Arkitektskolen Aarhus. Den studerende skal have udmærket sig ved sine samarbejdsevner, sine procesfaciliteringsevner og  sin udfoldelse af kreativt talent i mange sammenhænge –og onsdag den 30. juni vil Arkitektforeningens formand, Rikke Krogh uddele bachelorlegatet til en studerende ved Arkitektskolen Aarhus i forbindelse med diplomoverrækkelsen i Århus.