COBE-direktør: Beslutningstagere skal tænke i helheder

De offentlige prioriteringer styres i for stor udstrækning af flygtige trends på bekostning af helhedsorienterede løsninger og samarbejde. Det mener direktøren for arkitektvirksomheden COBE, Dan Stubbergård.

I et interview med KTC – kommunale topchefers organisation – efterlyser han derfor en kulturændring hos de offentlige beslutningstagere.

"Der investeres store summer i offentlige bygninger og infrastruktur, og dem skal vi selvfølgelig bruge intelligent og smart, så vi får mest for pengene. Derfor er det vigtigt at samtænke budgetterne, så der skabes rekreativ merværdi. Investeringer i trafik-anlæg og kloakker er del af noget større og skal bruges aktivt. Det er vigtigt, at de offentlige beslutningstagere griber denne vision og tør prøve noget nyt", siger Dan Stubbergaard, arkitekt MAA.

"Et konkret og enkelt eksempel fra Norge, hvor Statens Vejvæsen investerer milliarder i nye veje og for en lille merpris skabe nogle flotte pause-stop på ruterne. De bliver smukke, et mål i sig selv og turistattraktioner. Blot et enkelt eksempel på, hvordan merværdi kan tilføres en klassisk infrastrukturløsning", fortsætter Dan Stubbergaard.

Ros til ny arkitekturpolitik
Han har store forventninger til regeringens nye arkitekturpolitik, som med sit fokus på ”Mennesket i Centrum” kan blive et vendepunkt i måden at tænke udviklingsprojekter på:

"Jeg synes, at regeringen, med Marianne Jelved i spidsen, med arkitekturpolitikken har formået at skabe noget nyt, som kan være et godt afsæt for gode løsninger. Processen bag den nye politik har involveret mange ministerier, politikområder og perspektiver. Jeg synes, den er skarp og præcis, og nu er det op til kommunerne at gribe bolden og udfylde rammerne, siger Dan Stubbergaard til KTC.

Læs hele interviewet med COBE-direktøren her