#Danmarks bedste kulturmiljø

Fotokonkurrence i Arkitektforeningen

Vær med til at fejre alskens aspekter af arkitekturen på Arkitekturens Dag mandag den 7. oktober, hvor temaet er arkitekturpolitik og kulturmiljøer.

Tag et billede af dit yndlingssted #Danmarksbedstekulturmiljø og del det på Instagram med en kort motivation for, hvorfor netop dette sted er værdifuldt.

Hovedpræmien er et kroophold for to personer i UNESCO- og honningkagebyen Christiansfeld.

Er det vejrbidt nordjysk charme i fiskerlejet, stålsat arbejderromatik i industrihavnen, velfærdshistorie omkring det almene boligområde eller noget helt fjerde, der får dit hjerte til at banke for et særligt kulturmiljø?
Hvorfor har netop dette sted værdi og identitet som kulturmiljø?

Bedømmelsen
I bedømmelse vil der blive lagt vægt på originaliteten af valget af sted, så det ikke kun er Tordenskjolds kanoniske soldater, men også de mere ukendte kulturmiljøer, der vælges. Vi er desuden interesserede i den fortællekraft, kulturmiljøet har ved at inkarnere en levende kulturhistorie.

Billedets æstetiske værdi, dvs. perspektiv, farver, linjer, komposition, er naturligvis også vigtig, men er altså ikke altafgørende i denne konkurrence.

Juryen består af Arkitektforeningens formand, arkitekt MAA Johnny Svendborg, Mogens A. Morgen, arkitekt MAA, professor ved Aarhus Arkitektskole og Ellen Braae, landskabsarkitekt MAA, professor ved Landskabsarkitektur og Planlægning, KU.

Udstilling i Arkitektforeningen
Dommerkomiteen udvælger tre af de bedste bidrag fra Instagram, der udstilles som fotografier i stort format, men alle bidragene bliver også vist digitalt på en skærm i udstillingen. Vinderne kåres på Arkitekturens Dag, mandag den 7. oktober, i Arkitektforeningen, København i forbindelse med åbningen af udstillingen.

Sådan gør du
Del dit billede på Instagram og tag med #Danmarksbedstekulturmiljø. Skriv en helt kort tekst, der motiverer, hvorfor du har valgt netop dette sted som DK’s bedste kulturmiljø. Husk din profil skal være åben, så vi kan se dit billede.

Billedet skal være uploadet senest den 20. september 2019. Hvis dit billede bliver præmieret, skal det kunne forstørres op til stort format, så du skal kunne sende det til os i mindst 300 dpi i jpg eller tiff.

Præmien
1. præmie: To overnatninger for to personer (i dbl. vær.) på den idylliske Tyrstrup Kro i UNESCO- og honningkagebyen Christiansfeld – en gammel ny by, planlagt af Brødremenigheden i 1773. (værdi max 2.180 kr.).
2. præmie: Gavekort til Arkitektens Butik på 1.000 kr.
3. præmie: Byen, rummet og det fælles, Carsten Thau (udkommer i juli 2019)

Om Arkitekturens Dag 2019
Traditionen tro fejrer vi Arkitekturens Dag den første mandag i oktober. Årets tema er arkitekturpolitik og kulturmiljøer.

I valgåret er der ekstra opmærksomhed på sammenhængen mellem byudvikling, arkitektur og politik. Dels blandt borgere, der bor på steder, som forandrer sig og i boliger, som kan være svære at få fat på eller betale. Dels blandt fagfolk, der skal designe, planlægge og forvalte alle de rum, vi bor og færdes i. En af de mest interessante og vedkommende vinkler for borgerne i arkitekturpolitikkens forgrenede verden er en diskussion af kulturmiljøer og deres værdi og forvaltning.

Konkurrencen er hverken sponsoreret, støttet af eller forbundet med Instagram.