Danske akademikere får job i Norge

Der arbejder næsten 15.000 danskere i Norge. Et tal der siden den økonomiske krise i Danmark er steget med 1200. Også flere og flere danske akademikere finder arbejde i Norge. Det er ikke mindst den norske byggebranche, sundhedsvæsenet, undervisningssektoren og oliebranchen, der efterspørger danske arkitekter, magistre, DJØF’ere samt ingeniører.

Mens det kan være svært at finde beskæftigelse som nyuddannet akademiker i Danmark, så er der en stor efterspørgsel på akademikere i Norge. I Danmark er det hver fjerde magister og ingeniør, hver tredje DJØF’er og næsten hver anden arkitekt, der som nyuddannet kommer ud til ledighed. Flere af disse vender nu blikke mod Norge, hvor økonomien og jobmarkedet er i bedre vækst.

På det norske arbejdsmarked er der lige nu brug for mere end 6.000 ingeniører, 500 DJØF’ere, 100 arkitekter og over 1000 magistre.

”Set med danske beskæftigelsesbriller er det godt nyt i en svær tid. Vores ledige akademikere kæmper hårdt i Danmark i disse år, og selvom jeg godt kan forstå, at ikke alle føler sig fristet til at flytte til Norge i morgen, så er det måske en god mulighed for andre. Hvis vi skal ud af dødvandet i Danmark, er det afgørende at de ledige søger bredt, både fagligt, men altså også geografisk. Og her kan Norge vise sig at være vejen videre for nogle af vores ledige akademikere, siger Anna Mee Allerslev (RV), beskæftigelses og integrationsborgmester i Københavns Kommune.

Danmark eksporterer mange ingeniører til Norge, blandt andet til oliebranchen. Men i Norge er der også efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft i byggebranchen.

”De danske akademikere er godt uddannet, og sproget og kulturen er ikke væsensforskellig, så de norske arbejdsgivere vil gerne ansætte danskere. Fra Danmark eksporterer vi mange ingeniører til Norge, blandt andet til oliebranchen. Men i Norge er der også efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft i byggebranchen. De norske arbejdsgivere er fx også meget begejstrede for danske arkitekter, som har et super godt ry, fortæller Jacob Løbner Pedersen fra Job og Uddannelse i Øresundsregionen.

Men kan man bo i Danmark og arbejde i Norge? Omkring en tredjedel af de danskere, som finder arbejde i Norge, vælger at pendle frem og tilbage eller bo i Norge i kortere perioder. Men to ud af tre vælger at bosætte sig mere eller mindre permanent, fortæller Jacob Løbner Pedersen fra Job og Uddannelse i Øresundsregionen.
”Hvis man er ledig i Danmark, er et job i Norge en unik mulighed ikke bare for at få brød på bordet men også for at få værdifuld erfaring og noget på sit CV. Det øger chancerne for senere at få job i Danmark, hvis det er det man ønsker,” siger Jacob Løbner Pedersen.

Tre jobtilbud på tre uger
En af dem, som har taget turen til Norge, er arkitekt Mads Bille Kjær, som efter fem år med spredte projektansættelser, valgte at søge job i Norge. Han søgte både opslåede stillinger og sendte uopfordrede ansøgninger.

For tre uger siden tog han til Norge til en række samtaler, og han har siden fået tre jobtilbud – og sagt ja tak til det ene. Han arbejder nu på en tegnestue med 10 medarbejdere, som ligger i Hamar, halvanden time fra Oslo med tog. Der er tre måneders prøvetid, og derefter er han indstillet på at flytte med kæresten til Norge.

”Jeg havde simpelthen ikke mulighed for at udvikle mig karrieremæssigt i Danmark, hvor jeg stort set kun kunne få rutineopgaver og opgaver i forbindelse med tilbudsgivning. Her er der så meget at lave, at vi ikke laver konkurrencer, men får bestillingsopgaver ind ad døren. Det betyder, at jeg får erfaring med regulært arkitektarbejde, hvor jeg har direkte kontakt med bygherren, starter med skitser og følger hele projektet til dørs, siger Mads Bille Kjær og fortsætter:
”Man skal helst lave arkitektur hele tiden for at holde det ved lige. Ellers mister man hurtigt fingerfornemmelsen. Det bedste ved det her job er, at jeg får lov til at beskæftige mig med det, jeg er uddannet til. Og så var jeg træt af dagpengesystemet. Nu tjener jeg løn, opsparer pension, og har kolleger. Det her job er simpelthen forebyggende for ikke at blive sindssyg af den fastlåste situation derhjemme.”

Selve jobsøgningen var en økonomisk investering, da det koster penge at rejse til Norge og bo på hoteller, mens man søger job. Det er dog muligt at tage sine dagpenge med til Norge i 3 måneder, hvis man får tilladelse af sin a-kasse. Ifølge Mads Bille Kjær skal man også indstille sig på, at leveomkostningerne i Norge er højere end i Danmark, både hvad bolig og mad angår. Til gengæld får man mere i løn og betaler mindre i skat end i Danmark, fortæller Mads Bille fra Hamar I Norge.

Få job i Norge – kom til jobmesse i København den 25. april
Alene i København er der 5.700 ledige akademikere. Derfor inviterer Job og Uddannelse i Øresundsregionen sammen med Jobcenter København og de faglige organisationer og a-kasser til jobmesse for akademikere i Øresundsregionen.

Messen, der fokuserer på job i Norge, finder sted i Ingeniørforeningen, IDAs mødecenter,. Der vil være særskilte oplæg for arkitekter, DJØF’ere, magistre og ingeniører, ligesom der vil være norske arbejdsgivere, der leder efter arbejdskraft. Man kan udover jobmuligheder blandt andet høre om rekrutteringsprocessen i Norge, løn- og arbejdsvilkår samt skatteforhold.

Se mere på www.jobuddannelse.net/arrangementer.

Samtidig har Københavns Kommune, de akademiske fagforeninger og a-kasser indgået et strategisk samarbejde for at øge mobiliteten blandt københavnske akademikere. Samarbejdet sætter bl.a. fokus på jobmuligheder i udlandet, uden for hovedstadsområdet samt i små- og mellemstore virksomheder for at finde job til kommunens 5.700 ledige akademikere.