Danskerne kalder det ghetto

Et flertal af danskerne vil hellere bruge ordet "ghetto" end "udsat boligområde", som den nye regering ellers er begyndt at gøre, viser en undersøgelse i  Altinget.dk

Resultatet fremgår af en meningsmåling fra A&B Analyse udført for Altinget.dk. 37,3 procent er enige med boligminister Carsten Hansen (S), der gerne vil erstatte ordet "ghetto" med begrebet "udsat boligområde". Men 55,9 procent mener, at ordet ghetto er ok at bruge.

Dårlig stil
Direktør i Arkitektforeningen Jane Sandberg, syntes tendensen er ærgerlig:
”Jeg mener slet og ret, at det er dårlig stil at bruge et så negativt ladet ord som ghetto om folks hjem.  Sprog er magtfuldt og sprog skaber forestillinger om virkeligheden, der ikke nødvendigvis stemmer overens med sandheden.”

”Det handler ikke om politisk korrekthed, og vi skal ikke være naive og blinde overfor problemerne i de udsatte boligkvarterer. Derfor skal der, som Arkitektforeningen, den forrige og nuværende regering hele tiden har sagt, ske helhedsorienterede sociale og fysiske indsatser i en række boligområder,” siger Jane Sandberg.

Da Socialdemokraternes Carsten Hansen blev minister for "by, bolig og landdistrikter", meddelte han, at det skulle være slut med ordet ghetto.

"Hvem vil flytte ud i noget, man kalder for en ghetto eller en stenørken? Det er der jo ikke nogen, der vil. Man kan tale ting op, og man kan tale dem ned, og man skal starte med at tale ordentligt til hinanden," siger Carsten Hansen til Altinget.

Symbolpolitik?
Men den slags er udtryk for ren symbolpolitik, mener kommunikationsekspert Henrik Byager, der rådgiver om strategisk kommunikation:
"Her forsøger man at ændre et substansproblem ved sproglige justeringer, og det kan man selvfølgelig ikke. Man kan ikke døbe sig ud af problemerne," siger Henrik Byager og tilføjer:

"Man får jo ikke en superfed karma om områder som Gellerupparken, Vollsmose og Mjølnerparken, fordi man kalder dem udsatte boligområder i stedet for ghettoer. Det er kun substantielle forandringer, der kan ændre noget her." Til gengæld kan en sproglig omskrivning give god mening, hvis den afspejler en samtidig ændring af realiteterne, mener Henrik Byager.

Om undersøgelsen
A&B-målingen er foretaget på nettet i perioden 13-18/10 på basis af 1299 politisk repræsentativt udvalgte svarpersoner.
Regeringspartiernes vælgere er delt i to næsten lige store blokke på spørgsmålet - med et lille forspring til "udsat boligområde". Derimod afviser vælgere fra Liberal Alliance og Dansk Folkeparti pure at "omdøbe" ghettoerne, og et stort flertal af Venstres vælgere ligger ligeledes på den linje.

Kilde: Altinget Byg og Bo den 23.11.2011

Foto: Fra Bazar Vest i Brabrand ved Gellerupparken