DET HANDLER OM AT FÅ ET FÆLLES ARKITEKTSPROG OM PROCESSER

I januar afholdt Arkitektforeningen for første gang kurset Strategisk procesdesign. Her deltog blandt andre arkitekt MAA Gustaf Lohm, der meldte sig til kurset for at få en bedre forståelse af at styre processer i sit arbejde som arkitekt på Aarhus Universitet.

”De største udfordringer ved at designe processer på AU, som er en stor offentlig organisation, er at skabe en fælles forståelse. Mit fokus er på målet, selvom metoden og samarbejdspartnere skifter karakter undervejs. Målet for opgaven skal være klart nok til, at jeg kan agere agilt, selvom der er forandringer eller modgang.”

Komplekse byggeprocesser
Gustaf Lohm arbejder med flere store byggeprojekter på Aarhus Universitet og er ansvarlig for at udvikle Aarhus Universitets bæredygtighedskoncept. Netop nu er han ved at udarbejde en fremtidsplan for Campus 2.0 med fokus på, hvad et toneangivende universitet skal kunne tilbyde studerende i fremtiden.

”Det handler om at bruge tiden rigtigt, når man har med store komplekse byggesager at gøre. Jeg savnede nogle eksempler på strategier og formater til, hvordan jeg bruger tiden bedst i forhold til, hvad der skaber mest værdi for det pågældende projekt,” forklarer Gustaf Lohm.

Fælles læring
Med på kurset havde Gustaf Lohm sin kollega, der også er arkitekt, og han kan varmt anbefale andre at tage flere afsted på samme kursus.

”Det gode ved at være to afsted fra samme arbejdsplads er, at vi kunne dele det relevante pusterum, som kurset også var. At lytte og reflektere i fællesskab i stedet for at levere. Aarhus Universitet er en kæmpe arbejdsplads med mange forskellige faggrupper. Der er ikke den samme homogenitet som på en tegnestue, hvilket gjorde det ekstremt brugbart for os at få en fælles referenceramme.”

Hvorfor meldte du dig til kurset?
”Dels for at få nye vinkler og en ny forståelse af at styre processer, herunder er et fælles sprog. Derudover trængte jeg til inspiration, og så var jeg nysgerrig efter at se, om der var nogle nye metoder, som ville være gavnlige for mig i mit arbejde.”

Kurset sætter fokus på tilrettelæggelsen af interne og eksterne arbejdsprocesser i organisationer og handler om, hvordan der kan arbejdes mere strategisk med at få skabt plads til de former for arbejdsprocesser, som den enkelte tegnestue eller organisation gerne vil være kendt for. Et arbejde langt de fleste virksomheder har brug for ifølge Gustaf Lohm.

Hvem vil du anbefale kurset til?
”Til alle der gerne vil blive klogere på, hvordan man arbejder strategisk med udviklingsprocesser i komplekse byggesagssammenhænge. En bonus ved at gå på kursus og lære sammen er også, at vi ubevidst skaber et fællesskab i branchen ved at møde hinanden til efteruddannelse i fx Arkitektforeningen.”

Kurset Strategisk procesdesign afholdes den 7. og 8. november 2017. Organisationspsykolog Thea Mikkelsen er underviser på kurset.

Læs mere om kurset og tilmeld dig her