Det kniber med optimismen i arkitektfaget

Den økonomiske krise har stadig negativ indflydelse på beskæftigelsen og optimismen i arkitektfaget. Det viser en ny undersøgelse fra den europæiske arkitektorganisation ACE (Architects’ Council of Europe).

To gange om året gennemfører ACE en undersøgelse af arkitektfaget i Europa med fokus på den økonomiske krises indflydelse på beskæftigelsen og på optimismen i forhold til arbejde og opgaver.  Den vigtigste parameter er antallet af ordrer i ordrebogen, som indikerer stigning eller fald i optimismen.

Arkitektfaget truet af Dobbelt Dyk Recession
Undersøgelsen viser at optimismen indenfor faget er fortsat dalende, og optimismen i forhold til antallet af nye job på tegnestuerne er stadig lav. ACEs undersøgelse viser, at en såkaldt ’Dobbelt Dyk Recession’ er på vej for arkitektfaget.

Hvad er en Dobbelt Dyk recession?
En almindelig recessionskurve har en V-formet kurve, hvor spidsen på V’et markerer det endelige fald i BNP-vækst. I situationer hvor en økonomisk fremgang på ny afløses af et fald i BNP-vækst, er der tale om et dobbelt dyk. Kurven vil således have en W–form.

Se ACEs undersøgelse

Dansk pessimisme
ACEs konklusioner og frygt for dobbelt dyk recession afspejles også i Danske Arks konjunkturbarometer for 4. kvartal 2010. Barometeret for den danske arkitektbranche viser, at de svage positive tegn, i form af svag pessimisme i de tre første kvartaler af 2010, nu igen er blevet afløst af en egentlig pessimisme i branchen – og at de danske forventninger til omsætning og beskæftigelse er klart negative. Konjunkturbarometeret viser, at den økonomiske krise stadig påvirker de danske arkitektvirksomheder kraftigt.

Se Danske Arks konjekturbarometer