Digitalt hverdagscentrum i Ørestad

Hverdagens arkitektur: Ørestads skole og bibliotek skaber fysiske og virtuelle fællesskaber.

Af Marie Leth Rasmussen

Skoler og biblioteker kan noget særligt. De bedste giver beboerne uformelle mødesteder, og driver byudviklingen fremad. Sådan er det også i Ørestad, hvor Ørestad Skole og bibliotek lige er åbnet. Skolen og biblioteket er tegnet af KHR Arkitekter, mens Claus Bjarrum Arkitekter står for indretningen med Kollision som underrådgivere.

Byens Hus
Ørestads Skole spænder over otte etager og er indrettet med nicher og forskellige rumforløb, der giver mulighed for en bred vifte af undervisningsformer. Biblioteket er placeret i stueetagen og har døgnåbent, så beboerne i bydelen kan benytte sig af bibliotekets tilbud, når det passer ind i deres program.

"Det er byens hus. Mere end nogen anden bygning i Ørestad, samler skolen og biblioteket beboerne. Det er også derfor, at biblioteket er placeret i stueetagen, så det inviterer alle indenfor", fortæller Lene Brix fra Claus Bjarrum Arkitekter.

Brugerne som medproducenter
Ørestads skole har en virtuel æstetisk profil. Det betyder, at både skole og bibliotek skal være helt i front med digitale løsninger. En udfordring arkitektfirmaet Kollision med speciale i informations- og kommunikationsteknologier har løst ved at tage udgangspunkt i de sociale medier.

”Vi ville gerne skabe et sted med teknologisk fokus, hvor brugerne samtidig er medproducenter.  I stedet for bare at proppe en masse ny teknologi ind, bruger vi de sociale medier og web 2.0. Vi tager elevernes produktioner, og gør dem synlige for de øvrige elever. Hvor de normalt ville dele ting med deres venner på Facebook, så deler de dem her med resten af skolen”, fortæller Thomas Fabian Delman

Kobler verdener sammen
Som en nyhedsstrøm vil store skærme på skolen og biblioteket vise en mosaik af elevernes og brugernes hverdagsoplevelser, produktioner, boganmeldelser, små videoer - alt vi er vant til at se hjemme i privaten eller på arbejdet. Med Ørestads skole og biblioteket flytter de nye medier ind på skolen og biblioteket. – og skaber forhåbentlig en forbindelse mellem de to verdener.

”Det ligger jo i tidsånden at dele sine tanker på blogs, facebook, linkedin, youtube og twitter. Skolerne er i virkeligheden lidt bagefter og ofte bange for teknologien fx i forhold til mobiltelefoner. De har tit systemer, som er lukkede og udelukkende fungerer i skoletiden, mens alt det udenfor foregår på Facebook. Vi håber, at vi kan koble de to verdener bedre sammen, så den bog vi anbefaler på Facebook også optræder i bibliotekets rum”, siger Thomas Fabian Delman.

Videomosaik
Det virtuelle fællesskab gør det muligt for elever og brugere at dele tanker og hverdagsoplevelser både virtuelt og i et fælles fysisk rum. På skolen og biblioteket er der store skærmvægge med en mosaik af indhold fra de sociale medier. Ved hjælp af en touch screen kan brugerne så navigere rundt i indholdet og trække de produktioner frem, de synes, er interessante.

”Det er relativt let. Som bibliotekar kan man uploade en film om forfatter fra youtube. På skolen kan man under en temauge om hvaler samle videoer om hvaler og bruge det på smartboards, man kan producere sine egne film eller skrive sin egen historie og dele den med andre.” siger Thomas Fabian Delman.

Informationszoner
Ligesom Facebook har inddelinger af venner, så man kan skrive beskeder på sin væg uden mor og far læser med, så er de virtuelle læringsrum på Ørestads skole bygget op med informationszoner. Nogle zoner er private, så eleverne kun deler indhold med hinanden, andre er semiprivate, mens andre igen er frit tilgængelige for alle. Men selv her i det åbne virtuelle rum er der gatekeepers, der sorterer det værste fra og sikrer, at mosaikken ikke bliver et sted for sprudlende wc prosa. Men indholdet kommer stadig fra brugerne – også i skolens fysiske miljø, der kan flyttes rundt på af eleverne.

”Hvordan skolen kommer til at se ud, er i høj grad op til brugerne. Ikke kun på det virtuelle område, men også på det fysiske plan. Vi har i indretningen lagt vægt at skabe møbler, som kan flyttes rundt og bygges med, så eleverne kan skabe de læringsmiljøer, de trives bedst med. Ikke alle lærer på den samme måde. Nogle arbejder bedst sammen i grupper, mens andre foretrækker at arbejde alene. Det tager indretningen højde for. Det bliver spændende at se, hvordan eleverne tager skolen til sig, og gør til deres eget sted, slutter Lene Brix.

Hverdagens arkitektur
I 2012 har Arkitektforeningen hverdagens arkitektur - værdier og muligheder som politisk fokusområde. Det handler om alt det omkring os, der får hverdagen og logistikken til at hænge sammen: Fra infrastrukturen, busstoppestedet, indkøbscentret til de grønne zoner i byen og parkeringspladsen.

Arkitekturens Dag 2012 er derfor en hyldest til hverdagens arkitektur.

Foto: Laura Stamer/Stamers Kontor