Dyrk dine egne grøntsager i den kommunale park

København har succes med sine nye lommeparker, hvor borgerne selv kan dyrke sine egne grøntsager.

Af Marie Leth Rasmussen,

I slutningen af april slog Københavns Kommune dørene op for en ny lommepark på Amager ved Svinget og Majporten. Parken er tegnet af Thing & Wainø landskabsarkitekter og prydes af en række højbede beplantet med krydderurter og rabarber. Andre bed står uberørte hen og venter på en venlig sjæl. Og det er helt bevidst, fortæller leder af Center for Park og Natur, Teknik og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune Jon Pape:

”De tomme bede er beregnet for beboerne. Det er beboerne selv, som bestemmer, hvad der skal plantes. Alle er velkomne til at komme og dyrke de grøntsager, krydderurter eller blomster, de har lyst til.”

Lommeparkerne er en del af en global tendens, hvor storbyboere både vil have bylivet tæt på og jord under neglene. I stedet for at flytte til forstaden og dyrke grøntsager i egen have etablerer beboerne små nyttehaver på stenbroen, som de driver i fællesskab. De bliver urban farmers.

En urban farmer i sving i Københavns nye lommepark

”Vi oplever en stor interesse for at dyrke sine egne grøntsager. Det er især unge mennesker og småbørnsfamilier, som gerne vil dyrke noget selv. Jeg tror, det handler om en søgen efter autencitet, et ønske om at komme tilbage til rødderne som en følge af krisen. Og så er der selvfølgelig også miljø- og sundhedsaspektet. Folk vil vide, hvad det er, de spiser. For andre handler det om det sociale, at gå sammen med andre mennesker og skabe noget i fællesskab”, siger Jon Pape.

For Jon Pape er der ingen tvivl om, at kommunen vinder ved at inddrage de frivillige i at passe byens parker. Ikke fordi de frivillige letter kommunens budget, men fordi projekterne skaber ejerskab og fremmer sammenholdet blandt beboerne.

”Vi oplevede i begyndelsen, at der var en vis skepsis blandt vores egne folk, fordi de var bange for at miste jobs. Men nu hvor projekterne kører, og de ser, at det ikke er tilfældet, så bakker vores medarbejdere op om det. De oplever, at deres arbejde bliver mere værdsat, og har en mere direkte kontakt med borgerne, slutter Jon Pape.

Op til Arkitekturens Dag d. 1. oktober sætter vi fokus på hverdagsarkitekturen og urban farming som en strategi til at skabe mere kvalitet i hverdagsarkitekturen. Vi kommer både omkring realiserede projekter og visioner.

Fotos: Marie Leth Rasmussen