Exit KBH?

Gratisbladet Magasinet KBH er på vej ned – men kun hvis vi er ligeglade, skriver arkitekt MAA, Rasmus Graakjær. Læs debatindlæg:

Mange medlemmer af Arkitektforeningen kender sikkert ”Magasinet KBH”. Mange vil også vide, at magasinet desværre er på vej til at lukke.
”Magasinet KBH” er et gratisblad, der siden 2005 har været at finde på biblioteker, i butikker, caféer og uddannelsesinstitutioner i hovedstadsområdet. Et gratisblad, man rent faktisk gad at læse. Ti gange om året udkommer bladet i et oplag på ca. 30.000 eksemplarer.

Gratis badebillet til formidling
For os arkitekter er bladet et oplagt sted at formidle byudvikling og arkitektoniske tiltag i københavnsområdet.
For Arkitektforeningens medlemmer er KBH en gratis badebillet til at formidle vores fag til ikke-arkitekter. Sproget og tonen er ligetil og forståelig for alle. Samtidig gør magasinet meget ud af billedsiden. Visualiseringer, fotos og layout bliver vægtet højt og er med til at give en bred læserskare sympati og forståelse for arkitekters arbejdsområder.

Overkommelig pris
Alt godt koster, men rent faktisk drives bladet for en forholdsvis overkommelig pris. En pris, der hidtil har været støttet af Realdania og Københavns Kommune. Derudover kommer indtægter fra annoncører og private sponsorer.

Men uden kommunens hjælp kan det desværre ikke lade sig gøre for magasinet at løbe rundt. Og Realdania træder ud af samarbejdet såfremt Københavns Kommune ikke også betaler.

Overset i forhandlingerne
Da Claus Bondam (R) endnu sad som Teknik- og Miljøborgmester var KBH et vigtigt værktøj i kampen om at få sat gang i debatten om arkitektur og planlægning i hovedstaden. Desværre har Bondams efterfølger Bo Asmus Kjeldgaard (SF) endnu ikke markeret om han i det hele taget har visioner for København. En ting er sikkert: Bo Asmus Kjeldgaard har ikke valgt at prioritere Magasinet KBH som en formidler af byudvikling til byens borgere.

Ved De seneste budgetforhandlinger på Rådhuset var KBH´s ansøgning om videre støtte til driften ikke engang taget med på bordet.
Imidlertid er Anna Mee Allerslev fra Det Radikale Venstre nu gået ind i kampen for bladets overlevelse. I en pressemeddelelse skriver hun:
”Med magasinets vedholdende fokus på byens udvikling og udviklingsmuligheder, er det i høj grad medvirkende til at gøde både en københavnsk selvbevidsthed og en optimisme hos borgerne”.
Eller sagt med andre ord – som borgere i hovedstaden kan vi godt tillade os at være glade for den by vi bor i, og samtidig fejre og være bevidste om de fysiske tiltag og idéer, der i spirer om ørerne på os.

Værn om det vigtige

Vi behøver ikke gøre det kedeligere end det er. Som stand og som forening har vi en mulighed for værne om de faktorer, vi mener er vigtige for den fortsatte udvikling af vores hovedstad. Vi er vel om nogen trods alt ikke helt indifferente over for byens fysiske udvikling?

Vi har endnu et kompetent magasin med arkitektur og formgivning, der henvender sig til mange ikke-arkitekter. Hvis vi vil, kan den optimisme og syn på byens muligheder, som forhåbenlig sidder i os blive ved med at blive formidlet gennem Magasinet KBH.

For Magsinet KBH´s Facebook-gruppe og generelle støtteerklæringer - se mere her

Arkitektforeningen har forsøgt at komme i dialog med Teknik- og Miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard for at få et svar på Rasmus Graakjærs debatindlæg, men det er endnu ikke lykkedes.