Forestillinger om forstaden

Københavns vestegn er en klassisk dansk forstad – rig på arkitektoniske karakteristika. Kroppedal Museum inviterer på tour de vestegn på Arkitekturens Dag 2010. Arkitektforeningen har talt med Mette Tapdrup Mortensen, Ph.d.  fra Center for Byhistorie, Aarhus Universitet og museumsinspektør på Kroppedal Museum.

Hvad gør vestegnes arkitektur interessant?
”Vestegnen er på mange måder forstadens hjerte. Her er det hele. Alle forstadens arkitektoniske former – både det horisontale og det vertikale. De vidtstrakte parcelhuskvarterer skabt i 1960’ernes udstykningsrus, hvor håbefulde købere sov foran kommunekontorerne i håbet om at realisere drømmen om eget (type)hus og egen have.

I dag er det ligusterhække og velordnede haver, men de mennesker, der flyttede ind i 1960’erne og 1970’erne var pionerer, der måske startede med et skur, før de fik råd til et typehus, eller selv byggede. De flyttede ud på en bar mark og var også pionerer i den forstand, at de udfordrede kommunerne med krav om ordentlig kloakering etc.

Historiske vendepunkter
Det er også på Vestegnen, man kan se velfærdssamfundets store planer. Almennyttigt boligbyggeri til tusindvis af mennesker. I dag er nogle af områderne behæftet med stigmatiserende betegnelser som betonslum, ghetto etc. Men hvis man får historien med, repræsenterer betonbyggerierne en vigtig del af velfærdssamfundets historie. Nemlig historien om, hvordan bolignød og behovet for at komme væk fra byernes nedslidte baggårdsmiljø blev løst med nye teknologiske landvindinger i byggeriet, hvor man pludselig kunne producere færdige elementer og derfor bygge boliger i et tempo verdenshistorien aldrig før havde set. Og boliger af en standard men aldrig havde set.

Ny beboersammensætning
I dag er befolkningssammensætningen en anden end i 1960’erne og 1970’erne, hvilket skaber sociale udfordringer, men boligmassen er stadig mange steder af høj standard – noget der oftest glemmes fordi der er fokus på alle de dårligdomme man kan opremse. Det er også på Vestegnen, man kan se arkitektoniske eksperimenter som tæt-lav byggeriet, hvor f.eks. Galgebakken i Albertslund den dag i dag er meget populært og et eksempel på at store planlagte enheder kunne lykkes”, siger Mette Tapdrup Mortensen fra Kroppedal Museum.

Hvad handler Kroppedals arrangement på Arkitekturens Dag om?
”Arrangementet handler om at udfordre vores forestillinger om forstaden. Forstaden var engang landet, der flød med mælk og honning. Der var her man kunne realisere sine drømme og netop finde de fysiske og sociale rammer, der gjorde livet godt. Eget hus eller større lejlighed, wc og bad for sig selv, vaskemaskiner der var splinternye, grønne områder, hvor børn kunne boltre sig og gode institutioner. Forstaden er stadig rammen for det gode liv for mange, men forstaden har også klang af noget konformt og kedeligt og gråt. Liguster, beton og bilparadis. Det er synd, for forstaden er fuld af nuancer, og dem ser man først, når man kommer ud og kan se det hele 1:1. Det er ikke tit, at man tager sig en fredagsstur i forstaden, men Kroppedal Museum synes faktisk, at en sightseeing tur, der netop fokuserer på planlægning, arkitektur og det gode liv er helt oplagt.

Hvem er involveret?
”Turen involverer museumsinspektører fra Kroppedal Museum, der igennem flere år har arbejdet med satsningsområdet Fingerplanen- Identitet og by, der bl.a. fokuserer på temaer som byen, borgerne, planlægning, arkitektur, byggeri, industri, vækstideologi og kommunikationssamfundet. En af inspektørerne, Camilla Frellsen, er arkitektuddannet og bor selv i Galgebakken i Albertslund”

Hvad kan publikum forvente at opleve?
Publikum kan forvente at opleve nuancer af forstaden, de ikke kendte til. Man har måske kørt rundt i Brøndby Strand Parken, der er bygget på 2 år, fysisk strækker sig over 2,5 kilometer og huser ca. 8000 mennesker, men få har været oppe på 15. etage, hvorfra man får en ganske anden fornemmelse af planens storhed. Besøget på Arken involverer at se filmen ”Jeg har jo et helt liv her”, som er en undervisningsfilm, der undersøger hvilken rolle arkitekturen spiller for en by og dens indbyggere. Filmen stiller undersøgende spørgsmål som, ”Hvad er den perfekte by”? Og inviterer til debat om arkitekturens samfundsmæssige, sociale og kulturelle betydning for vores hverdag. Publikum kan altså også forvente at blive udfordret og få stof med til videre eftertanke.

Tag med på tour de vestegn
tag med på guidet bustur til bl.a. kunstmuseet Arken i Ishøj, gennem parcelhuskvarterer i Vallensbæk, op i et højhus i Brøndby Strand og runder af med en gåtur gennem tæt-lav byggeriet Galgebakken i Albertslund. Med som turguider er museumsinspektører fra Kroppedal Museum, der vil fortælle om de landskaber og bygninger, man passerer på vejen, og om den gigantiske opgave det var at planlægge og skabe rammerne for velfærdssamfundet i årtierne efter 2. Verdenskrig.

Turen starter kl. 15.30 ved busholdepladsen i Albertslund Centrum (Stationsporten) og varer indtil kl. 19.

Tilmelding
Da der er begrænset plads, skal man melde sig til senest den 29. september til Kroppedal Museum på tlf. 43 30 30 25 eller via mail til: inge.vest-andersen@kroppedal.dk. Pladserne tildeles efter først-til-mølle-princippet. Yderligere information om arrangementet kan findes på www.kroppedal.dk.

Arrangør: Kroppedal Museum i samarbejde med Kunstmuseet Arken og Brøndby Boligforening.